Kulttuuri

Riihimäen teatteri etsii uutta, vakaata linjaa, jossa yhdistyisivät yleisömagneetit ja draama

Taiteellinen johtaja Olka Horila on iloinen siitä, että riihimäkeläiset tulivat syksyllä joukolla teatteriinsa ja antoivat palautetta. Toiveissa on yhteistyötä niin paikallisten taiteiljoiden kuin Hämeenlinnan teatterinkin kanssa.
Riihimäen teatterin taiteellinen johtaja Olka Horila ohjaa parhaillaan Aleksanterin teatterissa Riihimäelle tulevaa musikaalia. Kuva: Sara Aaltio
Riihimäen teatterin taiteellinen johtaja Olka Horila ohjaa parhaillaan Aleksanterin teatterissa Riihimäelle tulevaa musikaalia. Kuva: Sara Aaltio

Aleksanterin teatterin sali Helsingin Bulevardilla on kuin korurasia. Samettiverhoja, ornamenttikoristelua, aitioita. Tämä on Bulevardin teatteriyhdistyksen koti.

Katsomon samettipenkillä istuu Riihimäen teatterin taiteellinen johtaja, ohjaaja Olka Horila. Salissa harjoitellaan Riihimäen teatterin tämän kevään toista ensi-iltaesitystä, Menopaussi-musikaalia.

Musikaalin ensimmäinen ensi-ilta on Helsingissä helmikuun alussa ja toinen Riihimäellä helmikuun 21. päivänä. Riihimäen teatterin nykyinen elämä on tiukasti sidoksissa Aleksanterin teatteriin ja yhteistyökumppaneihin.

Silti se halutaan edelleen pitää Riihimäen teatterina.

– Syksyllä pyysimme riihimäkeläisiä sekä antamaan palautetta, ja sitä on tullut valtavasti, enemmän kuin ajattelinkaan. Olen siitä todella kiitollinen ja liikuttunutkin. Täyttöaste oli syksyllä yli 70 prosenttia, mikä on valtavan hyvä tilanne aikaisempaan verrattuna, Horila iloitsee.

 

Tästä työ kuitenkin vasta alkaa.

– Syksyn tulokset ovat luultavasti vielä uutuudenviehätystä. Tavoitteena on saada ihmiset teatterin keväällä ja seuraavanakin syksynä, Horila sanoo.

Bulevardin teatteriyhdistys osti Riihimäen teatterin loppuvuodesta 2018, ja Horila on toiminut taiteellisena johtajana viime syksystä lähtien. Tällä hetkellä toimintaa edelleen vakautetaan ja omaa suuntaa etsitään. Yleisöltä saadussa palautteessa syksyä luonnehdittiin kiinnostavaksi ja monipuoliseksi.

– Viime syksy oli vielä vähän sillisalaattia. Siitä kuitenkin näki, millaiset esitykset myyvät loppuun heti ja mitkä eivät.

Riihimäen teatteri ei enää ole kaupunginteatteri, mutta Horila näkee sen velvollisuudeksi edelleen tarjota kaikenlaista teatteria.

– Toivomme sen nyt olevan kaupunkilaisten teatteri.

Yksi tavoite on saada ryhmät takaisin Riihimäen teatteriin. Aiempi taiteellisesti kunnianhimoinen, mutta ilmeisesti vaikeasti lähestyttävä ohjelmisto sai ryhmät hakeutumaan muihin teattereihin.

 

Riihimäen teatterin asema on Suomessa tällä hetkellä ainutlaatuinen. Se toimii kaupunginteatterin tavoin, vaikka kaupunki on luopunut siitä.

– Oli Riihimäen teatterin onni, että sen osti toimija, joka tuottaa teatteria eikä esimerkiksi järjestä konferensseja. Suomalainen kaupunginteatterijärjestelmä on todella arvokas, Horila sanoo.

Uudistuksenjälkeinen työnkuvien myllääminen on aiheuttanut henkilökunnassa hämmennystä, mutta Horilan mukaan tuottanut myös uudenlaista ajattelua.

Pysyvyyttäkin on haettu: vaikka näyttelijöiden Maija Siljanderin ja Katja Peacockin työsuhteet päättyivät, heille pyritään edelleen tarjoamaan töitä.

 

Tänä keväänä Riihimäen teatterin ohjelmistossa on toistakymmentä esitystä. Riihimäelle tuotetaan esitysvuoden aikana kaksi ”ensisijaista” ja kaksi ”toissijaista” ensi-iltaa. Lisäksi teatterissa nähdään vierailuja.

Kevään toinen oma ensi-ilta Menopaussin ohella on viime viikonloppuna ensi-iltansa saanut Kahden kauppa. Se on tuotettu yhteistyössä Linnateatterin ja Jokiteatterin kanssa.

Nykyinen työtapa tuo Riihimäelle vaihtuvan näyttelijäkunnan. Horilan mukaan uusi vakiokasvo on tulossa esimerkiksi Antti Peltolasta. Jukka Kuronen puolestaan vetää keväällä drag-festivaalin.

Yhteistyötä on tarkoitus viritellä myös Hämeenlinnan suuntaan. Pohjoisnaapurin tuore taiteellinen johtaja Kari-Pekka Toivonen näyttelee parhaillaan Kahden kaupassa, joten puheyhteys on jo vahva. Horila haluaa yhteistyöhön myös riihimäkeläisten taiteilijoiden kanssa.

– Paikalliset ajatukset voisivat tulla paremmin esiin.

 

Johtamisen ohella Horila työskentelee edelleen myös ohjaajana sekä omassa talossa että yhdellä vierailulla vuosittain.

– Taiteilijana minulla on sellainen toive, että Riihimäen talous saataisiin vakautettua niin, että taloon saataisiin omaa draamatuotantoa. Sitä pitää olla jokaisen teatterin ohjelmistossa, mutta ostoesityksinä sitä ei ole juurikaan tarjolla. Tänä keväänä onneksi saamme vierailulle Kansallisteatterin Kaikki hienot jutut.

Taloutta saattaa vakauttaa Nuorisoteatterin kanssa viritetty kesäteatterihanke, johon myös Riihimäen kaupunki on lähtenyt mukaan.

Horila pyrkii viettämään Riihimäellä vähintään yhden toimistopäivän viikossa silloin, kun ei ohjaa muualla.

– On tärkeää ihan vain viettää aikaa teatterilla. Kiireettömät kahvihetket työkavereiden kanssa ovat niitä, jolloin uudet ideat syntyvät paineettomasti. HÄSA

Riihimäen teatterin kevät

Teatterin omat

18.1. Kahden kauppa. Komedia rakkauden monista muodoista.

21.2. Menopaussi-musikaali. Musiikkiesitys naisista.

30.1. Seniorisoppa kerran kuussa torstaisin kello 11.

Vierailut

10.1. Luolanainen. Vielä seitsemän esitystä.

23.1. Saikkua, kiitos. Neljä esitystä.

6.2. Kaikki hienot jutut. Kaksi esitystä, toinen huhtikuussa.

8.2. Keisarin uudet vaatteet. Kolme esitystä, muut huhti- ja toukokuussa.

29.2. Noin viikon Stand Up -kiertue, K-18. Yksi esitys.

7.3. Miehenkäyttöopas. Kaksi esitystä, toinen huhtikuussa.

3.4. Piru naiseksi. Kolme esitystä.

25.4. Iikka Kivi – Spede on kuollut, K-18. Yksi esitys.

8.5. Mielipuolen päiväkirja. Yksi esitys.

Päivän lehti

20.9.2020

Fingerpori

comic