Kulttuuri

Sarjakuva-arvio: Kurjat nousevat kapinaan Buzzellin Trilogiassa

Guido Buzzelli: Trilogia. Täysi Käsi 2019. 192 s.

Rumat, kurjat ihmiset tekevät raskasta, fyysistä työtä, jotta kauniit voisivat nauttia elämästään. Pikkumaisuuttaan ja tylsyyttä tappaakseen kauniit ryhtyvät raakoihin sotiin, joihin he lähettävät rumat kuolemaan puolestaan. Eräänä päivänä rumat kuitenkin nousevat kapinaan…

Maailmanlopun jälkeisenä päivänä Marcello huomaa yllätyksekseen olevansa elossa. Hän tapaa mystisen, kauniin olennon, joka asuu kaltaistensa kanssa pilvissä kelluvassa pallossa. Ennen kuin Marcello pääsee sinne osoittamaan soveltuvuuttaan pelastettavaksi, hänet kidnappaavat koirapäiset ihmiset…

Sellisti hakeutuu lääkäriin, koska hänen jalkansa ja kätensä ovat irronneet muusta vartalosta ja touhuavat omiaan…

 

Guido Buzzelli on italialaisen sarjakuvan suuri tuntematon Suomessa: Keski-Euroopassa ilmeisesti varsin arvostetulta sarjakuvistilta on suomeksi aiemmin julkaistu lähinnä vain Tex Willer -albumi ja 80-luvulla katkelma pidemmästä tarinasta.

Nyt kustantamo Täysi Käsi tarjoaa kuitenkin täyslaidallisen Buzzellia: Trilogia-kirjan kolme pitkää, toisiinsa liittymätöntä tarinaa ovat kaikessa hämmentävyydessään varsin koukuttavia.

Buzzellin taitavan realistinen piirrostyyli kuvaamassa absurdeja ja yliluonnollisia tapahtumia luo omalaatuisen tunnelman, jota on vaikea kuvailla.

 

Kekseliäitä tarinoita lukiessa on koko ajan tunne, että näihin tarinoihin liittyy jotain suurta symboliikkaa: Kuvastaako Kurjien kapina kenties ilmestymisaikansa eli 60–70-lukujen vaihteen ulkonäkökeskeisyyttä? Kertooko irtoilevien raajojensa kanssa kamppailevan muusikon tarina pohjimmiltaan taiteilijan ristiriitaisesta sielunmaisemasta?

Kenties. En tiedä. Minä vain nautin kiehtovien tarinoiden ihanan kummallisesta tunnelmasta.

Päivän lehti

2.12.2020

Fingerpori

comic