Kulttuuri

Sarjakuva-arvio: Maahanmuuttajan Suomi kantasuomalaisen kertomana

Arto Nyyssönen: Mamoud – Täällä Pohjantähden alla. Arktinen Banaani 64 s.

Kantasuomalaisen tekemä strippisarjakuva, jossa päähenkilönä on maahanmuuttaja? Kuulostaa aiheena sen verran tuoreelta ja erikoiselta, että pakkohan tähän on tutustua.

Odotukset vielä kasvavat, kun Mamoud – Täällä Pohjantähden alla -kirjan tekijä Arto Nyyssönen hehkuttaa esipuheessaan luoneensa – ehkä ensimmäisenä maailmassa – irtonaisista stripeistä kehyskertomuksen avulla yhtenäisen kokonaisuuden.

Näin kuulemma pääsemme seuraamaan pizzeria-kebab-yrittäjän edesottamuksia kronologisesti yhden vuoden ajan.

 

Ehkä kukaan muu ei ole tehnyt tätä aiemmin, koska he ovat ymmärtäneet idean kehnouden: Kehyskertomuksen stripit tuntuvat teennäisiltä liimausyrityksiltä oikeiden strippien välissä. Kokonaisuuden rakentumisen sijaan ne tuovat sarjakuvaan vain puuduttavaa tyhjäkäyntiä.

Varsinaistenkin strippien taso vaihtelee liikaa: Parhaimmillaan ne ovat aidosti oivaltavia – samanaikaisesti sekä hauskoja että maahanmuuttajien ja muidenkin vähemmistöjen arkea mielenkiintoisesti avaavia.

Varsin usein Nyyssönen kuitenkin sortuu ennalta-arvattavaan, stereotyyppien vahvistamiseen perustuvaan vitsailuun.

 

Jos stripeistä olisi kelpuutettu mukaan vain paras kolmannes, suosittelisin kokoelmaa lämpimästi kaikille. Nykyisellään huonot jutut vievät liikaa terää jopa niiltä hyviltä.