Kulttuuri Hämeenlinna

Satanen sekoittaa pariskunnan pasmat Hämeenlinnan teatterissa – Katso video

Hämeenlinnan teatterin kevään uutuudessa käsitellään rahanahneutta absurdin komedian ja trillerinkin keinoin.
Brunon (Johannes Korpijaakko) ja Laurencen (Sinikka Salminen) ylemmän keskiluokkainen arki järkkyy näytelmässä Ovista ja ikkunoista, kun asuntoon alkaa tupsahdella yllättäen seteleitä. Kuva: Pekka Rautiainen
Brunon (Johannes Korpijaakko) ja Laurencen (Sinikka Salminen) ylemmän keskiluokkainen arki järkkyy näytelmässä Ovista ja ikkunoista, kun asuntoon alkaa tupsahdella yllättäen seteleitä. Kuva: Pekka Rautiainen

Kun anestesialääkäri Bruno (Johannes Korpijaakko) saapuu kotiinsa ja löytää pöydältä sadan euron setelin, joka ei kuulu Laurence-vaimolle (Sinikka Salminen) eikä alkuperä selviä muutenkaan, alkaa tapahtumaketju, joka nyrjäyttää keski-ikäisen ja keskiluokkaisen arjen sijoiltaan.

Tälle lähtöasetelmalle rakentuu Hämeenlinnan teatterin uutuusnäytelmä Ovista ja ikkunoista.

Ja kuten arvata saattaa, mystisten seteleiden ilmestyminen pariskunnan asuntoon ei jää yhteen satalappuseen.

– Esityksen nimestä voi tehdä johtopäätöksiä, ohjaaja Samuli Reunanen vihjaa.

– Raha sotkee parisuhteen, ja tilanne saa absurdeja kierteitä.

Ohjaaja Samuli Reunanen. Kuva: Pekka Rautiainen
Ohjaaja Samuli Reunanen. Kuva: Pekka Rautiainen

Näytelmä luo nahkansa

Liikaa työryhmä ei halua näytelmän juonta avata. Ranskalaista alkuperää olevaa käsikirjoitusta voi kuvailla paitsi absurdiksi komediaksi, mutta siinä on myös trillerin aineksia.

Millaista ajatusmaailman nyrjäytystä tarinan vieminen näyttämölle on vaatinut?

– Se on absurdia, koska tapahtumat ovat sitä. Sitä ei voi ajatella näyttelijän normijärjellä, kuinka siihen tulee suhtautua. Siinä ohjaaja on ollut isona apuna, Sinikka Salminen kertoo.

Ohjaaja Reunanen kertoo, että tarinaa on pureskeltu yhdessä näyttelijöiden kanssa.

– Se herkku tässä oli tehdä, että löysi tyylilajien kutoutuman yhteen, Reunanen tuumii.

– Itse tykkään esityksissä siitä, että niissä on yllätyksellisyyttä. Tämä näytelmä luo nahkansa matkan varrella pariinkin otteeseen.

Korpijaakko ja Salminen ovat lavalla näytelmän alusta loppuun, ja matkan varrella oman lusikkansa tarinaan heittävät myös kotiapulainen (Birgitta Putkonen) sekä yläkerran uusi naapuri (Lasse Sandberg).

– Minä olen se ongelma, Sandberg vitsailee omasta osastaan.

Juttu jatkuu videon jälkeen.

 

Miespääosan tekevä Johannes Korpijaakko on freelance-näyttelijä, joka on nyt ensimmäinen kertaa vierailijana Hämeenlinnan teatterissa.

Hänellä on taustaa ohjaaja Reunasen kanssa: duo on tehnyt yhdessä muun muassa Hannu Mäkelän romaaniin pohjautuvan palkitun monologiesityksen Aleksis Kivestä.

– Ovista ja ikkunoista on kirjoitettu hyvin. Kyseessä ei ole mustavalkoinen tarina, vaan tässä käydään puntarointia rajapinnalla, Korpijaakko kuvailee.

Teatterin lavalla käsitellään ahneutta ja oikeutusta ”tyhjästä” tippuvien rahojen käyttöön. Tämä vie myös rehtorivaimon ja lääkärimiehen törmäyskurssille.

– Mistä tämä raha tulee, voiko tätä käyttää hyvällä omallatunnolla. Jos itse löytäisi tuolta kadulta satasen, se voisi mennä vain, mutta isompi summa alkaisi jo kuumottelemaan, Korpijaakko pohtii.

Teemojen käsittelyssä pariskunnan dialogilla on iso osa, ja oma merkityksensä on myös Brunon ja Laurencen ylemmän keskiluokan statuksella sekä ammateilla.

– Ne on tarkoituksella siihen kirjoitettu, Salminen myöntää. HäSa

Ovista ja ikkunoista

Ensi-ilta Hämeenlinnan teatterissa 20.2.

Alkuperäinen teksti Sébastien Thiéry, suomentanut Arto af Hällström.

Ohjaaja Samuli Reunanen.

Rooleissa Johannes Korpijaakko, Sinikka Salminen, Birgitta Putkonen ja Lasse Sandberg.

Lavastussuunnittelija Juha Mäkipää, pukusuunnittelija Satu Suutari, valosuunnittelija Veikko Pulli ja äänisuunnittelija Harri Kuittinen.

Päivän lehti

26.2.2020