Kulttuuri

Teatteriarvio: Menopaussi-musikaali ylistää elämänmuutoksia

Menopaussi-musikaali. Teksti: Jeanie Linders, ohjaus ja käännös: Olka Horila, koreografia: Osku Heiskanen, kapellimestari: Antti Paavilainen, puvut: Elina Vättö, äänet: Janne Teivainen, valot: Tuittu Teivainen. Rooleissa Arja Koriseva/ Mari Rantasila, Kirsi Ylijoki, Nina Tapio ja Hanna Kaila. Riihimäen teatterin ensi-ilta 21.2.
Kirsi Ylijoki, Nina Tapio, Mari Rantasila ja Hanna Kaila tuovat näyttämölle feminiinistä voimaa. Riihimäen-ensi-illassa nähtiin Mari Rantasilan kanssa vuorotteleva Arja Koriseva.

Naiset tapaavat ostoksilla Bloomingdalen tavaratalossa ja huomaavat, että heitä yhdistää rakkaus lauluun ja tanssiin. Jeanie Lindersin käsikirjoittamassa ja Olka Horilan suomentamassa ja ohjaamassa musikaalissa he laulavat 25 laulua kuumista aalloista, muistin heikkenemisestä ja elämänriemusta.

Aleksanterin teatterin kanssa yhteistyönä toteutetussa revyyssä naiset kumoavat ikäänsä kohdistuvia stereotypioita.

Uraansa keskittynyt liikenainen, unelmoiva hippi, energinen saippuaoopperatähti ja eurajokelainen kotiäiti elävät vaihdevuosien kepeää tuskaa. He antavat äänen jokaisen naisen elämään kuuluville ikääntymisen teemoille viihteellisen humoristisesti.

 

Laulut parodioivat 1960- ja 1970-lukujen hittejä, jotka Heidi Horila on suomentanut Lindersin sanoitusten pohjalta. Pop- rock- ja R&B-kappaleiden melodiat on sovitettu ja sanoitettu uudelleen Antti Paavilaisen johtamalle bändille.

Näyttämölle ladattu tunnelma on alussa niin tiivis, että humoristiset dialogiosuudet avaavat henkilösuhteita kepeästi, mutta pääosaan nousee Off-Broadwayn musiikki. Kvartetin laulusta löytyy ammattilaisten feminiinistä voimaa.

Yli 30-vuotisen laulajan uran tehneen Arja Korisevan laulu on vaikeammissakin melodiakuluissa ja pitkissä laululinjoissa kirkkaan soinnillinen. Mari Rantasila vuorottelee hänen kanssaan Katan roolissa.

Rationaalinen uranainen laulaa maskuliinisella itsevarmuudella kappaleet Minä tulvin ja Suuri teeskentelijä, joka tunnetaan vuodelta 1955 The Plattersin versiona The Great Pretender.

 

Hanna Kailan hippineito Usva tuo pehmeydessään lavalle täydellisen vastapainon. Hienolla ammattitaidolla laulava Kaila vetää komeasti biisin Mulla on hiki öisin, joka on versio Stayin’ Alive -kappaleesta. Hän tulkitsee herkästi Leijonakuninkaasta tutun The Lion Sleeps, Tonight -kappaleen, jonka sanoitus on muuttunut muotoon Vierassohvalla uinuu vieras mies.

Nina Tapio näyttelee herttaisen eurajokelaisen Merjan, joka on aktiivinen vanhempainyhdistyksen jäsen. Hän kamppailee selluliittihuoliensa, masennuslääkityksensä ja parisuhdeongelmiensa kanssa.

Tapion pirteä energisyys säilyy valovoimaisena melankolisessa rakkaudentunnustuksessa rakennusmies Jounille Only You eli Sinä vain -biisissä.

Kirsi Ylijoen suvereeni tekniikka ja taipuisa ääni pääsevät näyttelijädiiva Jannikan roolissa oikeuksiinsa, kun hän laulaa kauneuskirurgiasta ja ulkonäköpaineista Parantele mua ja Kauneus on pintaa -kappaleissa.

Kehopositiivisuutta ja vaihdevuosien fyysisiä vaikutuksia ironisoidaan toiston keinoin. Ylijoki on taitava tanssikoreografioissa, joissa vaaditaan koordinaatiota, akrobaattisia liikkeitä ja askelsarjoja.

 

Koreografi Osku Heiskasen ohjaamat tanssikohtaukset ovat merkittävä osa tarinaa, jota kerrotaan tanssijoiden Las Vegas -tunnelmaisten liikesarjojen avulla. Antti Paavilaisen johtaman orkesterin soitto selkeyttää tyylilajien kirjoa ja antaa tilaa eri soittimille.

Kvartetin soololaulut jakautuvat Olka Horilan ohjauksessa tasaisesti esiintyjien kesken.

Hulvaton parodia rakkaudesta ja ruumiillisuudesta luo katsojiin energiaa keveän biletysviihteen keinoin. Vaihdevuodet eivät ole sisarellisille naisille lopun alku vaan ystävyyden yhdistävä voima.

Menot