Villu Jaanisoon vaneriveistos Shakespeare peittyi pahasti sammutinjauheeseen heinäkuun lopussa. Kuva: Pekka Rautiainen
Villu Jaanisoon vaneriveistos Shakespeare peittyi pahasti sammutinjauheeseen heinäkuun lopussa. Kuva: Pekka Rautiainen/ark.
Kulttuuri Riihimäki

Tuhotun näyttelyn jälkeen Ars-Hämettä ei houkuta palata Riihimäen vanhalle lasitehtaalle

Ars-Häme ry:n puheenjohtaja Mika Karhu sanoo, ettei yhdistys todennäköisesti ota riskiä pystyttää uutta, isoa näyttelyä tilaan, joka on kertaalleen vandalisoitu.

On epätodennäköistä, että Ars-Häme enää tulevaisuudessa järjestää näyttelyitä Riihimäen vanhalla lasitehtaalla. Menneen kesän näyttely Tila havainnon taustana tuhottiin heinäkuun lopulla eikä sitä avattu enää uudelleen.

Yhdistyksellä oli pitkälle tehtyjä suunnitelmia kansainvälisestä näyttelystä kesälle 2020, mutta niitä ei luultavasti toteuteta, ainakaan vanhalla lasitehtaalla, sanoo Ars-Häme ry:n puheenjohtaja, taiteilija Mika Karhu.

– Emme halua ottaa sellaista riskiä. Nämä tapahtumat ovat vieneet motivaatiota.

Loppukesän ja alkusyksyn aikana yhdistys on kartoittanut teosten kokemien vahinkojen määrää ja odottelee nyt poliisiraporttia, jotta vakuutusyhtiölle voidaan toimittaa korvaushakemus.

– Eri asia on, tuleeko sieltä mitään, Karhu sanoo.

 

Heinäkuussa ensimmäisen kerran julkaistulla videolla Mika karhu kertoo tuhoista:

 

Karhu on edelleen vihainen ja turhautunut paitsi vandalismista, myös yleisestä taiteen arvostamisesta.

Suuritöinen näyttely pystytettiin pitkälti talkoovoimin ja 3 000 euron tukirahalla. Näyttelyvahti palkattiin työllisyysvaroin.

– Satsaus oli naurettava suhteessa ammattiosaamiseen ja näyttelyn tuomaan näkyvyyteen. Virkamiesten ja poliitikkojen pitäisi katsoa peiliin ja miettiä, ymmärtävätkö he, mitä heillä oli käsissään, Karhu sanoo.

Hänen mukaansa Tila havainnon taustana oli Etelä-Suomen mittavin ja laajin kesänäyttely. Taiteilijoita oli mukana kaikkiaan 28.

– Tuntuu epätodennäköiseltä, että Riihimäen kaupunki tai tilat omistava G-Capital korjaisivat lasitehdasta niin turvalliseen kuntoon, että siellä kannattaisi järjestää mitään. Tässä realisoituu tietynlainen välinpitämättömyys.

Porilainen G-Capital osti Riihimäen vanhan lasitehtaan sukuyhtiö A. Ahlsrömiltä pari vuotta sitten.

 

Tältä näyttely näytti ennen tuhoa. Video on julkaistu ensimmäisen kerran heinäkuussa:

 

Ensi kesäksi suunniteltiin näyttelyä, jossa olisi taiteilijoita Suomen lisäksi Isosta-Britanniasta, Virosta ja Saksasta.

– Kysymys oli isosta hankkeesta, Karhu sanoo.

Ars-Häme on viime vuosina keskittynyt näyttelytoimintaan lähinnä Hämeenlinnassa. Karhu piti vanhan lasitehtaan -näyttelyitä mainiona tapana tuoda näyttelytoimintaa muuallekin Kanta-Hämeeseen. Näyttely ehdittiin järjestää kaksi kertaa.

Ars-Hämeen hallitus miettii seuraavassa kokouksessaan syksyn aikana, voitaisiinko ensi kesän näyttely järjestää jossain muualla.

– Lasitehtaan-näyttelyt ehtivät jo saada nimeä. Pitää miettiä, onko järkevää syytä tehdä kuukausikaupalla töitä ja sijoittaa energiaa johonkin paikkaan. Uuden paikan pitää aina kehittyä ja tulla tunnetuksi. HÄSA

Murtautujat tuhosivat näyttelyn

Ars-Häme ry:n näyttely Tila havainnon taustana jouduttiin sulkemaan ilkivallan vuoksi heinäkuun lopulla.

Näyttely oli esillä Riihimäen vanhalla lasitehtaalla.

Näyttely avattiin kesäkuussa ja sen oli tarkoitus olla avoinna elokuun loppuun.

Näytteillä oli töitä yhteensä 28 taiteilijalta.

Ilkivallantekijät vandalisoivat näyttelyn kauttaaltaan. Suuri osa teoksista tuhottiin ja paikka sotkettiin. Lisäksi anastettiin laitteita, kuten videotykkejä ja kaiuttimia.

Tapausta tutkitaan varkautena ja törkeänä vahingontekona.

Tuhojen hinnaksi arvioitiin jopa 100 000 euroa.

Näyttelyn ehti nähdä 1 200 ihmistä.