Kulttuuri Riihimäki

Suomen Lasimuseon näyttelyissä Riihimäellä vanhaa tekniikkaa, uusia oivalluksia

Suomen lasimuseon kaksi uutta näyttelyä esittelevät vanhan mestarin Aimo Okkolinin ja lasia materiaalinaan hyödyntävän nykytaiteilijan Tatu Vuorion.
Tatu Vuorion Representation-näyttelyssä yhdistyvät maalaukset ja lasiteokset. Kuva: Suomen lasimuseo
Tatu Vuorion Representation-näyttelyssä yhdistyvät maalaukset ja lasiteokset. Kuva: Suomen lasimuseo

Riihimäellä Suomen lasimuseossa on loppuvuoden ajan esillä kaksi uutta näyttelyä. Niillä ei ole varsinaista yhteistä teemaa, mutta museon amanuenssin Uta Laurénin mukaan ne käyvät silti vuoropuhelua.

Näyttelyistä toinen esittelee suomalaisen kristallilasitaiteen viimeisenä mestarina pidetyn Aimo Okkolinin (1917-1982) tuotantoa. Toisessa näyttelyssä on esillä Tatu Vuorion (s. 1980) maalauksia ja lasiveistoksia.

– Näyttelyitä yhdistää ensinnäkin lasinpuhaltaminen käsityönä. Tatu Vuorio on nuoremman polven kuvanveistäjä ja taidemaalari, joka on löytänyt lasin yhdeksi materiaalikseen, Laurén kertoo.

Luontoa jäljitellen

Vuorio ei tee lasiveistoksiaan itse, vaan ne on toteutettu Riihimäellä Lasismi-lasistudiossa. Hän kertoo töidensä olevan luonnon ilmiöiden ja luontokokemuksen ilmentäjiä, mutta ei luontoa matkimalla vaan luomisprosessia jäljitellen.

– Maalaustaiteen, kuvanveiston ja lasitaiteen rajapinnasta löytyy yhteys luonnon luomisen prosesseihin. Maan, veden, ilman ja tulen voimaan, Vuorio kertoo.

Aimo Okkolin oli nyt jo lähes kadonneiden lasimuotoilutekniikoiden eli kaiverruksen ja hionnan taitaja. Okkolin oppi hiojan ja kaivertajan ammatin 1930-luvulla.

Hänen taitonsa huomattiin Riihimäen Lasi oy:ssä, ja vaikka hänellä ei ollut taideteollista koulutusta, hän sai myös suunnitella lasiesineitä.

Kristallimalliton uudistaja

Vuonna 1955 Helsingin suurmessuilla oli ensimmäisen kerran nähtävillä hänen suunnittelemiaan kristalliesineitä, ja ne saivat hyvän vastaanoton.

– 1950-luvulla perinteisen hiotun kristallilasin aika alkoi olla ohi, mutta Okkolin uudisti Riihimäen kristallimallistoa. Hän suunnitteli paksuseinäisiä ja jykeviä esineitä, jotka muotoiltiin halutun mallisiksi hiomalla.

Aimo Okkolin Lumpeenkukka-kristallimaljat ovat vuodelta 1962.

Okkolin suunnitteli Riihimäen Lasin sarjatuotantoon yli 70 kristalliesinettä vuosina 1957-1976. Lisäksi hän suunnitteli lukuisia tilaustöitä ja uniikkiesineitä. Lumpeenkukka vuodelta 1960 on yksi hänen tunnetuimmista töistään.

– Okkolin-osio täydentää museossa jo pitempään esillä ollutta modernia eurooppalaista lasikaiverrusta esittelevää näyttelyä, Uta Laurén kertoo.

– Suomessa lasikaiverrus- ja hiontataidot ovat lähes hävinneet, nykytuotannossa niitä käytetään varsin vähän.

Laurén toivookin, että nykytekijät saisivat inspiraatiota vanhoja tekniikoita esittelevästä näyttelystä ja ammentaisivat niistä ideoita omaan tuotantoonsa.

– Olisi hienoa, jos niitä otettaisiin uudelleen käyttöön, Lauren sanoo. HÄSA

Suomen lasimuseon näyttelyt Kuin kukka lumpeen – Aimo Okkolinin lasitaidetta ja Tatu Vuorio – Representation ovat esillä vuoden loppuun. Lasimuseo on avoinna ti-su klo 10-18. Maanantaisin suljettu.