Mielipiteet

Timo Heinosen (kok.) mielipide: Bensavero kirpaisee suomalaisia

Hämeenlinnan Idänpäässä tankkailtiin perjantaina aamupäivällä autoja vielä vanhaan hintaan ja rauhalliseen tahtiin. Kuva: Rauno Lahti
Hämeenlinnan Idänpäässä tankkailtiin perjantaina aamupäivällä autoja vielä vanhaan hintaan ja rauhalliseen tahtiin. Kuva: Rauno Lahti

Polttoaineverojen korotukset astuivat tänään voimaan keskellä pahinta koronakriisiä. Bensan vero nousi 5,71 senttiä ja dieselin vieläkin enemmän eli 6,46 senttiä litralta.

Arvolisäveroineen Sanna Marinin (sd.) vasemmistohallituksen päättämä korotus tarkoittaa seitsemän ja kahdeksan sentin veronkorotuksia liikennepolttoaineisiin.

Veronkorotus on historiallisen suuri. Kertaakaan tällä vuosituhannella ei bensaveroa ole korotettu näin paljon.

Näin siis perheiden, työnmatkaliikenteen, yritysten ja yrittäjien, maatalouden, kuljetusalan ja monien muiden maksutaakka kasvaa.

Maaseudun ihmisille iso lasku

Isoimman laskun tästä maksavat maaseudulla ja seutukaupungeissa asuvat, joiden on aivan yksinkertaisesti pakko käyttää omaa autoa perheen, työmatkojen ja yleensäkin välttämättömän liikkumisen suhteen.

Siksi ihmettelenkin, että juuri keskustalainen, nyt jo eromaan joutunut valtiovarainministeri ja edelleen keskustan puheenjohtajana toimiva Katri Kulmuni tämän bensa- ja dieselin veronkorotuksen kuittasi ja jopa esitteli.

Erityisen voimakas tasavero

Bensan ja dieselin hinnankorotus koskettaa erityisen voimakkaasti tasaverona myös niitä ihmisiä, joilla ei ole varaa hankkia uusinta ja vähäpäästöisintä teknologiaa hyödyntäviä autoja.

On vaikea uskoa, että demaritkin ja myös vasemmistoliitto tämän hyväksyivät ja päättivät? Vihreät taisivat viedä.

Autoilu on ollut erittäin tarpeellista

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen nostikin viikolla esille myös oman auton korostuneen merkityksen koronavuonna. Nieminen totesi, että ”tänä vuonna oman auton käyttö on ollut kaikkein perustelluinta ja tarpeellisinta suomalaisten arjessa”.

Myös kotimaanmatkailu on tänä vuonna lähes kokonaan henkilöauton varassa.

Yksin tämänaamuinen polttoaineiden veronkorotus aiheuttaa keskivertoautoilijalle parinkymmenen tuhannen kilometrin ajosuoritteella lähes sadan euron lisälaskun.

Polttoainekustannukset siirtyvät hintoihin

Kuljetusalalla rekan vuosikustannukset nousevat jopa 8 000 euroa. Lopultahan nämäkin kustannusten nousut valuvat palveluiden ja tavaroiden ja muun muassa ruuan hintaan ja sitä kautta maksajaksi tulee aina tavallinen veronmaksaja.

Päivän lehti

25.11.2020

Fingerpori

comic