Mielipiteet

Grahn-Laasosen mielipide: Päärata viivästyy – kuka kantaa vastuun?

Nykyistä päärataa korvaava ja sitä suorempi täysin uusi ratayhteys Tampereelta Helsinkiin saa laajasti punaista valoa. Kuva: Esko Tuovinen
Nykyistä päärataa korvaava ja sitä suorempi täysin uusi ratayhteys Tampereelta Helsinkiin saa laajasti punaista valoa. Kuva: Esko Tuovinen

Pääradan nopeuttaminen viivästyy jälleen. Kuka tästä kantaa vastuun? Hämeen Sanomat uutisoi lauantaina, että Suomi-radan eri linjausvaihtoehdoista tehdään esiselvitys, joka kilpailutuksineen vie puolitoista vuotta. Se on tarpeeton, mutta tarkoittaa sitä, ettei virallinen rakentaminen enää ehdi EU-rahoituskaudelle 2021–2027.

Esiselvityksen on tarkoitus vertailla sitä, kumpi remontti tehdään: Kanta-Hämeen tylysti ohittava suora rata vai nykyistä päärataa nopeuttava ja parantava yhteys.

 

Ministeriössä viitattiin ilmeisesti kintaalla Taloustutkimuksen tuoreelle selvitykselle, jonka mukaan työmatkustaminen Hämeenlinnasta, Riihimäeltä, Janakkalasta, Järvenpäästä, Hyvinkäältä ja Akaasta Helsinkiin, Vantaalle ja Tampereelle on seitsemän kertaa yleisempää kuin Tampere-Helsinki-Vantaa -välinen pendelöinti.

Nykyinen päärata on tukossa. Jatkuvat myöhästymiset hiertävät, eikä kapasiteettia ole tarpeeksi. Ei ole aikaa odottaa yli kymmentä vuotta, että ihmisten arki saadaan sujumaan. Ilmastotavoitteitakin luulisi palvelevan paremmin se, että ihmiset saadaan myös radan varrelta mahdollisimman laajasti käyttämään raiteita.

Taloustutkimuksen tekemän selvityksen mukaan nykyisen pääradan Helsinki-Tampere -välin parantamisesta koituvat taloudelliset hyödyt ovat kolme kertaa suuremmat kuin suoran ratalinjan.

Tehdäänkö puolentoista vuoden esiselvitys vain siksi, että ministerit Marin ja Harakka (sd.) eivät uskalla kävellä Tampereen SDP-taustaisen pormestarin yli?

 

Hämeen liitto, kaupungit ja päättäjät yli puoluerajojen olemme sanoneet selväsanaisesti, että emme tule kaavoittamaan maata meidät ohittavalle radalle. Suunnittelun esiselvitys on tarpeeton vaihe. Ymmärretäänkö hallituksessa, kuinka paljon pendelöiviä suomalaisia suututtaa viivyttely?

Kokoomuksen vaihtoehtobudjetissa on varattu 273 miljoonaa euroa rahoitusta pääradan Pasila–Riihimäki -välin toisen vaiheen rakentamiseen. Se raha on varattu rakentamiseen, ei selvittelyyn tai suunnitteluun. Sillä päästäisiin alkuun heti!

Menot