Mielipiteet

Henkilöstöjohtaja vastaa: Sairaalassa on työskennelty äärirajoilla – Jaksamista pyritään tukemaan

Kanta-Hämeen keskussairaalan stetoskooppeja elokuun alussa. Kuva: Esko Tuovinen
Kanta-Hämeen keskussairaalan stetoskooppeja elokuun alussa. Kuva: Esko Tuovinen

Hämeen Sanomien yleisönosastolla on käyty keskustelua Kanta-Hämeen keskussairaalan henkilöstön jaksamisesta.

Huoli on oikeutettua, sillä kevään ja kesän aikana on testattu äärirajoilla koko sairaanhoitopiirin organisaation toimintakyky sekä todella tunnistettu ja mitattu sairaalan ammattilaisten olemassaolon ja osaamisen merkitys.

Kovaan kuormitukseen ovat joutuneet erityisesti niin sanotusti etulinjassa työskentelevä hoitohenkilöstö, mutta osansa ovat saaneet myös muut ammattiryhmät.

Vaikka lepoaikaa saatiin kesällä järjestettyä, ei palautuminen varmasti ole ollut täysipainoista, kun tiedossa on vielä purkamista odottava koronavarautumisen vuoksi kertynyt mittava hoitovelka.

Valmiutta on edelleen ylläpidettävä

Pandemia ei myöskään ole ohitse, vaan edelleen tulee ylläpitää valmiutta koronaviruksen ehkäisemiseen ja hoitoon.

Vaikka keskussairaalan henkilöstö on osoittanut olevansa paineensietokyvyltään ja kestävyydeltään huipputasoa, niin on pelkästään inhimillistä, että pitkään jatkuva kova kuormitus voi joskus aiheuttaa niin sanotusti hymyn hyytymisen, mihin kirjoittajat ovat viitanneet.

Talon sisällä on kyllä havaittu henkilöstön venyminen ja hyvät suoritukset, mutta pelkkä havainnointi ei tietenkään ole riittävää.

Kaikille uusi ja opettavainen kokemus

Poikkeustilan johtaminen tässä mittakaavassa on ollut johdollekin uusi ja opettavainen kokemus, mutta tästä huolimatta koronan hyökätessä saatiin käyntiin nopeasti useita erilaisia tukitoimia.

Poikkeustilan vallitessa ajantasaisen tiedon saanti ja tulevaan valmistautuminen helpottavat työn tekemistä. Tiedotus niin asiakkaille kuin yhteistyökumppaneille terveydenhuollossa ja erityisesti sisäinen viestintä ovat olleet ja ovat edelleen erityisen tärkeässä roolissa.

Henkilöstö saa nopeasti vastauksia

Tästä hyvänä esimerkkinä ovat johtajaylilääkärin säännölliset livestream-infot, kyselytunti ja videotallenteet koronatilanteesta koko henkilöstölle, henkilöstön edustajien ja johdon koronapalaverit viikoittain, lukuisat ohjeistukset ja yhteinen keskustelualusta, jonka kautta henkilöstö saa nopeasti vastauksia kysymyksiin.

Henkilöstön jaksamisen tueksi on järjestetty myös yksiköissä kiertävä moniammatillinen tukitiimi, joka tarjoaa tukea, kuuntelee ja auttaa käytännön asioiden ratkaisussa.

Jaksamista pyritään tukemaan

Henkiseen tukeen on tarjolla tukipuhelupalvelu sekä työterveyshuollon järjestämät jaksamisen tukemiseen liittyvät sähköiset palvelut, joiden kautta yhteyden saa nopeasti tarvittaessa.

Tietoa koronavirukseen liittyvistä toimintatavoista on jaettu intranetissä yhdessä paikassa niin henkilöstön kuin potilashoidon näkökulmasta.

Koulutuksien avulla on tuettu henkilöstön osaamista pandemian aikana. Myös perehdytys on ollut isossa roolissa, kun tehtäväsiirtoja on jouduttu tekemään nopeasti.

Henkilöstökysely koko ajan vastattavissa

Reaaliaikainen henkilöstökyselymme on myös koko ajan vastattavissa ja koko organisaation osalta tulokset ovat kaikkien nähtävissä.

Kyselyn tulokset tuodaan yksiköiden esimiesten tietoon kuukausittain kehittämistoimia ja yhteistä läpikäyntiä varten.

Kevään aikana on työnantajan toimesta järjestetty myös välipalatarjoilu kriittisten osastojen henkilöstölle.

Aito vuorovaikutus auttaa jaksamaan

Työyhteisöissä ja ”kentällä” johdon ja esimiesten läsnäolo, tuen ja arvostuksen osoittaminen sekä luonteva ja aito vuorovaikutus ovat kuitenkin niitä asioita, joita arjen työssä jokainen työntekijä tarvitsee jaksaakseen. Tässä tietenkin on aina parantamisen varaa.

Kirjoituksissa esiin nostettu arvostuksen osoittaminen suoraan rahallisena palkkiona – varmasti henkilöstö olisi tämän ansainnut, mutta rahoituksen järjestäminen tähän on iso kysymysmerkki nykyisessä sairaanhoitopiirin taloustilanteessa.

Kiitokset kaikesta tuesta kantahämäläisille

Haluamme kiittää kantahämäläisiä ihmisiä, asiakkaita ja monia yrityksiä pandemian aikana saamistamme tuen osoituksista.

Meillä jokainen tekee varmasti parhaansa, että yhdessä selviämme koronaviruksen aiheuttamista koettelemuksista.

On selvää, että paine ei saisi heijastua asiakkaiden kohteluun ja pyrimme siihen, että niin ei jatkossa tapahtuisikaan.

Petri Alaluusua

henkilöstöjohtaja

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri

Päivän lehti

27.9.2020

Fingerpori

comic