fbpx
Mielipiteet

Verkatehtaan toimitusjohtaja vastaa pääkirjoitukseen: Pidetään teatteri elävänä yhdessä – Verkatehdas vahvistaa teatterin asemaa

Hämeenlinnan teatterin nykyinen päänäyttämö avattiin yleisölle 16. syyskuuta vuonna 2010. Ensi-iltansa oli Sirkku Peltolan ohjaus Ilimari Jauhiaasen teräksinen takavyö. Kuva: Juhani Salo
Hämeenlinnan teatterin nykyinen päänäyttämö avattiin yleisölle 16. syyskuuta vuonna 2010. Ensi-iltansa oli Sirkku Peltolan ohjaus Ilimari Jauhiaasen teräksinen takavyö. Kuva: Juhani Salo

Luin harmistuneena tämän lehden pääkirjoituksen (HäSa 3.11.). Sen esittämät pelot ja keinotekoinen teatterin ja Verkatehtaan vastakkainasettelu kun perustuivat olettamuksiin, jotka eivät ole totta.

Kirjoitus epäilemättä kertoi vilpittömästä huolesta teatterin tulevaisuudesta, mutta turhaa tuo pelko on. Ei rakenneta muureja kulttuuritoimijoiden välille.

Olen monta kertaa sanonut, että teatteria ei ole kukaan tappamassa. Viimeisenä minä, joka olen ensi-iltojen välissä teatteriin syntynyt.

Mistäköhän pelko kumpuaa? Käsillä on hieno mahdollisuus, jota ei kannata hukata. Käytetään se viisaasti ja teatterin sisältöjä tukien.

Verkatehdas vahvistaa teatterin asemaa

Teatteri ja Verkatehdas alkavat tehdä yhteistyötä, tukea toisiaan ja suunnitella yhdessä. Verkatehdas vahvistaa teatterin asemaa. Antaa apua. Jakaa taakkaa. Ei teatterilla ole edessään epävarma tulevaisuus. Miksi se tästä hallinnollisesta muutoksesta muuttuisi?

Ja mitä tulee teatterin henkilöstön määrään, sen pieneneminen ei ole ollut ihan niin dramaattista, kuin kuvitellaan. Mutta se on painottunut näkyviin tekijöihin, siksi voi näyttää, että teatteri on kutistunut.

Tytäryhtiössä on kuitenkin edelleen sama määrä työntekijöitä kuin nytkin. Ei siis huolta.

Pelottava tuotantotalo?

Verkatehdas ei ole tuotantotalo, vaan tapahtumatalo, joka kilpailee tapahtumista markkinaehtoisesti ja tavoittelee voittoa. Voittoa tavoittelematon teatteri sen sijaan on itse halunnut nimetä itsensä tuotantotaloksi.

Vaikka ei toiminnallisesti sellaiseksi olekaan muuttunut, vaan on edelleen normaali teatteri, jossa käy myös vierailuesityksiä. Ei Verkatehdas eikä tytäryhtiöityminenkään ole vaikuttanut teatterin valintoihin mitenkään.

Hybridissä tarjotaan myös vierailuesityksiä

Minä en edes usko, että teatteri onnistuisi täällä isojen teatterikaupunkien puristuksessa tuotantotalona, pelkkänä vierailuteatterina. Uskon hybridiin, jossa omien tuotantojen ohessa tarjotaan myös vierailuesityksiä ja tehdään yhteistuotantoja esittävän taiteen toimijoiden kanssa.

Ja tässä monipuolisuus on hyve. Vierailuesitysten määrän lisääntyminen ja monipuolistuminen antaa enemmän. Ja tuo uutta yleisöä. Eikä teatteri yksin niitä klassisia konsertteja joudu järjestämään. Kyllä naapurit toisiaan auttavat. Mutta on kai parempi, että kaupungin ostamat konsertit tuottaa se voittoa tavoittelematon yhtiö?

Entä oma, omaleimainen teatteri? Entä taide?

Sitä tässä juuri tuetaan, entistäkin omempaa ja omaleimaisempaa. Ei ole mitään uhkakuvaa.

Vaikka valmistelun yhteydessä onkin välttämättä puhuttu paljon muodosta ja toteutustavasta, kyllä se taide siellä kaiken ytimessä on. Teatterin sisältö edellyttää, että rakenne sen ympärillä on kunnossa. Silloin syntyy taide.

Mutta jakamatonta suosiota en kyllä uskalla luvata. Ei kukaan uskalla. Sellainen kun todellisuudessa edellyttäisi sitä, että katsojia olisi vain yksi.

Jokainen kokee taiteen sisällöt omalla tavallaan, juuri se tekee taiteesta kokemuksen. Katsomossa ei ole aina pelkästään mukavaa, siellä on myös itkettävä, ja katsottava teatterin tarjoamaan peiliin.

Johtajahaku – ihmehenkilökö pikavauhdilla?

Kyllä sellainen löytyy. 37 vuoden kokemus alalta antaa perspektiiviä olla varma tästä, eikä tässä tulenpalava kiire ole.

Teatterin (ei-vierailupainotteinen) ohjelmisto on ensi vuodelle jo valmis, toiminta pysyy kyllä käynnissä. On toki mentävä päättäväisesti ja viivyttelemättä heti eteenpäin, teatterin henkilökunta ei ansaitse jahkailua. Mutta paniikkinappulaa ei tarvita.

Johtajahakuun käytetään se aika, joka tarvitaan, että löydetään oikea henkilö. Jolla on asenne, osaaminen ja näkemys, ja joka ei koe joutuvansa myrskyn silmään, vaan jo hakiessaan haluaa osaksi tätä uudenlaista yhteistyötä.

Ilmapiiri on tärkeä osa tulevaa

Henkilökunta on tietysti tiiviisti mukana koko ajan. Sisäinen ilmapiiri, luottamus ja yhteinen halu on tärkeä osa tulevaa. Kun yhdessä tehdään, ollaan vahvempia ja yhdessä myös varaudutaan tuleviin myrskyihin. Niiltä kun ei taiteen äärellä koskaan voi kokonaan välttyä. Kyllä ammattilaiset sen tietävät.

Nyt rakentavassa hengessä hihat ylös ja hommiin. Etsitään se ihmehenkilö.

Menot