Mielipiteet

Johannes Koskinen: Hämeenlinnan ja Riihimäen yhteistyöllä kiire – Hämeen intressit ovat ennennäkemättömät

Valtakunnan päärata on yksi kantahämäläisen kehityksen määräävistä tekijöistä. Kuva: Esko Tuovinen
Valtakunnan päärata on yksi kantahämäläisen kehityksen määräävistä tekijöistä. Kuva: Esko Tuovinen

Suomen kasvukäytävän keskivaiheilla tarvitaan olennaisesti tiiviimpää yhteistyötä alueen kehityksen vauhdittamiseksi, elinkeino- ja työllisyyspolitiikasta sairaalahankkeeseen.

Erityisen ripeästi on toimittava Hämeenlinnan, Hattulan, Janakkalan, Riihimäen, Lopen ja Hausjärven yhdessä yhteisen yli 130 000 asukkaan alueemme saamiseksi mukaan ns. MAL-sopimuksiin.

Maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämisestä on sovittu kasvukeskusten ja valtiovallan välillä. Kaudella 2016–19 sopimukset ovat kattaneet Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun kaupunkiseudut.

Häme ei saa jäädä saarroksiin

Rinteen hallituksen ohjelmassa ikkuna seuraavalle ohjelmakaudelle on avattu yli 100 000 väestöpohjan kaupunkiseuduille. Jyväskylän, Kuopion ja Lahden seutujen ehdotukset ovat pitkällä ja ainakin Seinäjoki tunkee mukaan.

Hämeestä katsoen sopimusmenettely on saartamassa ”jononohitusraiteineen” alueemme, kun Helsingin ohjelma ulottuu Hyvinkäälle, Nurmijärvelle ja Mäntsälään – Lahden ohjelma ulottuisi taas Orimattilaan ja Hollolaan.

Seutujen on löydettävä toisensa

Johannes Koskinen

Koko Etelä-Suomen aluerakenteen tasapainoisen kehittymisen kannalta on välttämätöntä, että pääradan ja VT 3:n yhdistämät Hämeenlinnan ja Riihimäen seudut löytävät toisensa elinvoiman pitkäjänteisestä kehittämisessä.

Asialla on kiire, sillä uuden kauden MAL-sopimusten valmistelu on jo käynnistynyt ja tämän vuoden puolella valikoituu jatkoon pääsevä joukko.

Ennennäkemättömän isot intressit

Hämeen intressit ovat ennennäkemättömän isot: päärata, asemanseutujen kehittäminen, väestökehitys, joukkoliikenne ja tieinvestoinnit, elinkeinoalueet, kestävä asuntorakentaminen.

Nyt liikkeelle eikä himmailemaan seutuyhteistyössä!