Mielipiteet

Kaupunkikeskustayhdistys: Monimuotoisuus kuuluu liikenteeseen – Sekä Sibeliuksenkatu että Kasarmikatu pyöräilyväyliksi bussiliikenteen suuntaisesti

Kasarmikadun liikennettä Hämeenlinnan keskustassa torstaiaamuna. Kuva: Rauno Lahti
Kasarmikadun liikennettä Hämeenlinnan keskustassa torstaiaamuna. Kuva: Rauno Lahti

Kolmen vuoden hiljaiselon jälkeen on Sibeliuksenkadulle suunnitellusta pyörätiestä ollut monipuolisesti kannanottoja ja jopa pääkirjoitus Hämeen Sanomissa.

Hämeenlinnan Kaupunkikeskustayhdistys ry. on yhteistyössä kaupungin viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden kanssa ollut hakemassa ratkaisuja, joissa pyöräilylle etelä-pohjoissuunnassa ja koko keskustan alueelle saadaan kaikkia osapuolia tyydyttävä lopputulos.

Tavoite on mahdollistaa pyöräilylle ja muulle kevyelle liikenteelle omat kaistansa. Suhtautuminen pyöräilyyn on periaatetasolla positiivinen.

Keskitetyn pysäköintiratkaisun jäätyä toteutumatta ovat katoavat parkkiruudut nostattaneet vahvoja negatiivisia kannanottoja suunnitelmaan. Ydinongelma ei ole siis kevyen liikenteen väylät vaan pysäköintipaikkojen katoaminen nyt vain yhdeltä kadulta, Sibeliuksenkadulta.

Kevyt liikenne on vahva trendi kaikkialla

Niin globaalisti kuin valtakunnallisestikin kevyen liikenteen kehittäminen taajamissa on vahva trendi. Pääkaupunkiseudulle (Helsingin Sanomat 1.7.2021) on suunnitteilla yli 100 kilometriä uusia laadukkaita pyöräväyliä. Meidän tulee Hämeenlinnassa olla kehityksessä mukana.

Samanaikaisesti tulee meidän hakea aidot ratkaisut ydinkeskustamme yritysten liiketoimintojen turvaamiseksi.

Keskitetyn pysäköintiratkaisun pohjalta muun muassa Joensuussa, Oulussa ja Mikkelissä on luotu avaruutta ydinkeskustaan. Leveät kulkuväylät eri kulkumuodoille luovat turvallisuutta kaupunkilaisten arkeen.

Meillä Hämeenlinnassa ei ole keskitettyä pysäköintiratkaisua ydinkeskustaamme eikä leveitä katuja ruutukaava-alueella.

Yhden ja kahden tunnin kiekkopaikkoja keskustaan

Korvaavina vaihtoehtoina nykytilaan Hämeenlinnan Kaupunkikeskustayhdistys esittää päättäjille torin lähialueelle yhden tunnin kiekkopysäköintiä ja muille nyt maksullisille lähikaduille kahden tunnin kiekkopysäköintiä.

Pyörätiet joukkoliikenteen suuntaisesti

Esitämme myös, että pyöräväylä etelästä pohjoiseen rakennetaan Sibeliuksenkadulle turvallisesti joukkoliikenteen suunnan mukaisesti ja pohjoisesta etelään Kasarminkadulle samoin joukkoliikenteen suunnan mukaisesti.

Teknisten ratkaisujen ohella meillä on Hämeenlinnassa myös pyöräilyetiketin kehittämisen paikka. Muun muassa rantareitillä kokemuspohjan mukaisesti alle prosentti takaa tulevista pyöräilijöistä käyttää soittokelloa ja turhan moni viuhahtaa vauhdilla ohi osoittamatta mitään kunnioitusta hitaammin liikkuvia ihmisiä kohtaan.

Vaikutukset kymmeniä vuosia eteenpäin

Luontevien kevyen liikenteen väylien rakentaminen vaikuttaa kaupunkikuvaamme ja keskusta-asiointiin vuosikymmeniä eteenpäin.

Emme ole Kööpenhamina emmekä Amsterdam, mutta liikkumisen monimuotoisuus on tulevaisuutta. Halusimme tai emme, näin on oleva.

Hei kaikki, tehdään porukalla tarvittavat hienosäädöt ja luodaan kokonaisuus, josta jopa vuonna 2041 kaupunkimme asukkaat, kiinteistönomistajat ja yrittäjät voivat kokea vahvaa tyytyväisyyttä.

Menot