fbpx
Mielipiteet

Kela vastaa mielipidekirjoitukseen takseista: Kuljetusten pitää toteutua luotettavasti

Jokaisessa maakunnassa on nyt kaksi palveluntuottajaa, joilta Kelan korvaamat taksimatkat voi tilata.

Pia Markuslahti kertoi mielipidekirjoituksessaan (10.6.) ongelmista, joita on kohdannut Kela-taksitilauksia tehdessään. Markuslahti kysyy kirjoituksessaan muun muassa sitä, miksi tilausnumeroita on nykyään kaksi.

Kela-taksien palveluntuottajat vaihtuivat osittain vuoden 2022 alussa. Jokaisessa maakunnassa on nyt kaksi palveluntuottajaa, joilta Kelan korvaamat taksimatkat voi tilata. Asiakas voi valita, kummalta matkansa tilaa, ja palveluntuottajat voivat kilpailla laadulla. Molemmilla palveluntuottajilla on omat tilausnumeronsa.

Pahoittelemme, että kaikki taksikuljetukset eivät ole toteutuneet luotettavasti. Jos palveluntuottaja ei pysty hoitamaan kuljetusta sovitusti, sen pitää järjestää asiakkaalle korvaava kuljetus. Palveluntuottaja maksaa korvaavan kuljetuksen kokonaisuudessaan.

Kela edellyttää palveluntuottajien välityskeskuksilta ystävällistä, asiallista ja ammattitaitoista asiakaspalvelua. Kuljettajilta puolestaan edellytetään muun muassa riittävää aluetuntemusta sekä kykyä ottaa huomioon asiakkaan erityiset tarpeet.

Markuslahti kysyy kirjoituksessaan myös, miksi samasta matkasta saatetaan periä asiakkailta eri summa. Yhdensuuntaisen matkan omavastuu on enintään 25 euroa. Jos taksimatkan kustannus on vähemmän kuin yhdensuuntaisen matkan omavastuu, maksaa asiakas koko matkan hinnan.

Jos asiakkaan itse maksamat matkakustannukset ylittävät kalenterivuoden aikana 300 euroa, hänen ei tarvitse sen jälkeen maksaa omavastuuta. Myös alle omavastuun olevien matkojen kustannukset kerryttävät vuosiomavastuuta eli matkakattoa.

Riikka Palomäki

etuuspäällikkö
Kela, terveydenhuoltoetuuksien osaamiskeskus

Menot