fbpx
Mielipiteet

Kunnossapitopäällikkö vastaa uutiseen: Hämeenlinnan kaupunki saa vuosittain tuhansia palautteita – "Toivomme, että kaupunkilaiset lähettävät palautetta havaitsemistaan epäkohdista myös jatkossa"

Rautatienkadun surkea kunto oli Hämeenlinnassa oman aikansa murheenkryyni ja lukemattomien palautteiden aihe. Katu on nyttemmin ollut jo pitkään asiallisesti päällystetty. Kuva: Juhani Salo

Hämeen Sanomissa 24.7.2022 julkaistussa artikkelissa ”Kävimme läpi, mistä asioista Hämeenlinna saa sähköistä palautetta – Kesällä yksi aihe nousee selvästi ylitse muiden” oli kerrottu, että Hämeenlinnan kaupungin julkiseen palautejärjestelmään on tullut palautetta ajalla 1.6.–19.7.2022 yhteensä 72 kappaletta. Tuo luku ei kuitenkaan aivan pidä paikkaansa.

Palautteita on edellä’ mainitulla ajalla kyllä julkaistu tuo 72 kappaletta, mutta niitä on vastaanotettu palautejärjestelmän kautta edellä mainitulla aikavälillä huomattavasti enemmän, yhteensä 592.

Aina palautetta ei julkaista. Usein palautteenantaja on jo itse kieltänyt palautteensa julkaisun tai palautteessa on henkilötietoja tai muuta sellaista., mikä estää palautteen julkaisun.

Palautteet eivät siis ole automaattisesti julkisia, vaan käsittelijä arvioi voiko palautteen julkaista vai ei.

Monet palautteet koskevat katuja ja liikennettä

Kesällä, kuten muinakin vuodenaikoina palautteet koskevat enimmäkseen kaupunkirakenteen palveluita ja ylivoimaisesti eniten palautetta annetaan kadut ja liikenne –aiheen alle. Edellä mainitulla tarkasteluaikavälillä 1.6. – 19.7.2022 kadut ja liikenne -aiheen alle on tullut yhteensä 190 palautetta.

Myös ulkoliikunta saa osansa yhteensä 81 palautetta. Lisäksi puistot ja viheralueet saavat perinteisesti kesäaikaan paljon palautetta: tänä kesänä edellä mainittuna aikana yhteensä 113 palautetta.

Nämä kaikki aiheet ohjautuvat vastattavaksi infran kunnossapidon ja suunnittelun asiantuntijoille. Hämeenlinnan kaupunki on vastaanottanut sähköistä palautetta ajalla 1.1.–30.6.2022 yhteensä 3138 kappaletta ja näistä 2755 palautetta on kohdistunut kaupunkirakennetoimialalle.

Loput palautteista jakautuivat konsernipalveluille, sivistys ja hyvinvointitoimialalle sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden toimialalle.

Alkuvuosi on palautteiden aikaa

Suurin osa palautteesta tulee vuosittain vuoden ensimmäisen kolmanneksen aikana ja koskee katujen ja yleisten alueiden talvikunnossapitoa. Esimerkiksi ajalla 1.1.–1.4.2022 palautteita katujen kunnossapidosta annettiin noin 1200 kappaletta. Nämä palautteet ohjautuvat katukunnossapidosta vastaaville kunnossapitomestareille ja työnjohtajille.

Kiireisenä aikana palautetta saattaa tulla kymmeniä päivässä. Silloinkin kaikki palautteet luetaan ja huomioidaan kunnossapitotyötä suunniteltaessa, vaikkei vastausta ehdittäisi heti antamaan.

Sähköisen palautejärjestelmän kautta tulleiden palautteiden kautta saamme arvokasta tietoa esimerkiksi katuvalaistuksen, leikkivälineiden, liikennemerkkien ynnä muiden kalusteiden ja varusteiden rikkoutumisista ja toivomme, että kaupunkilaiset lähettävät palautetta havaitsemistaan epäkohdista myös jatkossa.

Marko Soramäki

kunnossapitopäällikkö

Hämeenlinna

 

Menot