fbpx
Mielipiteet

Luonnonsuojelijoiden mielipide: Ahveniston moottorirata on purettava ja harju ennallistettava

Ahveniston moottoriradan suolenkki, taustalla pilkistää Kahtoilampi. Kuva on vuoden 2019 syyskuulta. Kuva: Riku Hasari
Ahveniston moottoriradan suolenkki, taustalla pilkistää Kahtoilampi. Kuva on vuoden 2019 syyskuulta. Kuva: Riku Hasari

Hämeen Sanomat pohti vastikään kolmeen otteeseen Ahveniston moottoriradan tulevaisuutta. Pääkirjoituksessaan (24.11.) lehti intoutuu jopa hehkuttamaan, että kilpa-autoilun sähköistyminen ”tietää toivottavasti vielä pitkää kukoistusaikaa Ahveniston moottoriradalle”.

Yhtenä syynä kirjoitteluun on ratatoimintaa vuodesta 2005 pyörittäneen yrittäjän ilmoitus luopua moottoriratatoiminnasta. Niinpä yrittäjä ja Hämeenlinnan kaupunki ovatkin yksissä tuumin ryhtyneet etsimään uutta yrittäjää ja potentiaalinen jatkaja tuntuukin löytyneen, mutta kaikki on vielä auki.

“Yrittäjä puun ja kuoren välissä”

Lehden mukaan nykyinen yrittäjä “on tehnyt puun ja kuoren välissä voitavansa, jotta ratatoiminta on voinut jatkua sellaisena kuin kaiken aikaa tiukentuneet ympäristönormit ovat sallineet”.

Tämä toteamus ei liity pelkästään ympäristölupaehtoihin ja tehtyihin valituksiin, vaan viestinee jotain hankkeen taloudellisestakin puolesta – ja saa varmaan jatkajaehdokkaan pohtimaan tarkkaan, mihin miljoonansa sijoittaa. Lehtijutuista käy myös ilmi, ettei moottorirata ole kaupungillekaan ongelmaton asia. Moottoriurheilu Ahvenistolla on nyt selvästikin tullut taitekohtaansa.

Hämeenlinnan kaupungilla edessään ajattelutavan tarkistus

Ahveniston tulevaisuutta ajatellen Hämeenlinnan kaupungilla onkin edessään ajattelutavan tarkistus. Siihen antavat aihetta kiihtyvä luontokato, luonnonvarojen ehtyminen ja ilmastonmuutos. Ahvenistoa on sen vuoksi tarkasteltava nykyistä laajemmasta, moottoriurheilun kyseenalaistavasta näkökulmasta.

Lähtökohdaksi tulee ottaa kaikki harjualueen tarjoamat mahdollisuudet, niin luontonäkökohdat, kaupunkilaisten liikunta- ja virkistystarpeet kuin kaupungin matkailun kehittäminenkin.

Varikkoalueelle monipuolista kulttuuri- ja vapaa-ajan toimintaa?

Radan varikkoalueelle on mahdollista ideoida ja toteuttaa monipuolista kulttuuri- ja vapaa-ajan toimintaa. Olisiko kenties aihetta julistaa tästä kansallinen, ellei peräti kansainvälinen ideakilpailu?

Ahveniston kokonaisvaltainen kehittäminen edellyttää luonnollisesti, että moottoriurheilutoiminta alueella lakkaa viimeistään silloin, kun nykyinen vuokrasopimus vuoden 2023 lokakuun lopussa päättyy.

Rakenteet tulee purkaa ja kohde ennallistaa

Radan rakenteet tulee purkaa ja kohde ennallistaa hämeenlinnalaisten ja harjuluonnon hyväksi. Harjuthan ovat elinehto puhtaan pohjaveden suodattajina. Ahvenistolla tämän elintärkeän luonnonvaran merkitys voidaan tehdä näkyväksi konkreettisten ennallistustoimien kautta.

Hämeenlinna on markkinoinut itseään sekä asumisen että hiljaisuuden kaupunkina. Nyt on aika muuttaa nämä sloganit tyhjistä sanoista todellisuudeksi toteuttamalla tässä esittämämme toimenpiteet Ahvenistolla.

Esimerkiksi Hämeenlinnan uudistumiskyvystä käy kansallisen kaupunkipuiston perustaminen vuonna 2001 toisena kaupunkina maailmassa.

Ahvenisto osaksi kansallista kaupunkipuistoa

Ajatus kaupunkipuiston laajentamisesta koskemaan myös Ahvenistoa oli idullaan jo tuolloin, ja nyt 20 vuotta myöhemmin olisi sopiva aika toteuttaa myös tämä toimenpide. Se osoittaisi, että Hämeenlinna on Ahvenistolla ottanut pitkän loikan kohti uutta aikaa ja toteuttaa samalla myös kaupungin omaa Hiilineutraali Hämeenlinna 2035 -tavoitetta.

 

Lue myös: HäSa:n tiedot: Puuilon miljonääri on ehdolla Ahveniston moottoriradan uudeksi yrittäjäksi ja investoijaksi (22.11.2021)

Menot