Mielipiteet

Lyhyesti lukijoilta: Onko tämä tyypillistä hämeenlinnalaista lainkuuliaisuutta? – Tässä oli ennen, siis ennen, se torin laidan kuuluisa vinoparkki

Tässä olisi viime maanantaista (16. elokuuta) alkaen pitänyt – ja pitää – pysäköidä vain Hallituskadun suuntaisesti, ei enää vinoparkissa, kuten kuvassa, joka on otettu 18. elokuuta eli keskiviikkona. Kuva: Lukijan kuva
Tässä olisi viime maanantaista (16. elokuuta) alkaen pitänyt – ja pitää – pysäköidä vain Hallituskadun suuntaisesti, ei enää vinoparkissa, kuten kuvassa, joka on otettu 18. elokuuta eli keskiviikkona. Kuva: Lukijan kuva

Tottumus on toinen luonto. Ei täällä kotokaupungissa tartte liikennemerkkejä kattella. Oli siinä joku iso plakaattikin, mainos kai…

Myllymäkeläinen

Lue myös: Nyt loppuu vinoilu vinoparkista! Torin reunan vaaranpaikat muutetaan Hallituskadun suuntaisiksi ruuduiksi (30.5.2021)

Olisiko hyvä tutkia Hämeenlinnan niin kutsuttujen jalkakäytävien käyttö? Kaikilta keskustankin kaduilta voitaisiin laskea, kuinka suuri osa pyöräilijöistä ajaa jo nyt jalkakäytäväksi kutsuttuja reittejä hiljaisemmillakin kaduilla. Hyvin näkyvät kelpaavan sielläkin, missä on rakennettu pyörätie toiselle puolelle katua. Vai onko tästä jo päättäjillä valmista tietoa? Siirtyvätkö jalkakäytäväpyöräilijät uudelle Sibeliuksenkadun valtaväylälle?

Lauri

Pyörätie Kasarmikadulle!

Kaikki matkat pyörällä

Lue myös: Kasarmikatu on parempi paikka keskustan pyöräilyväylälle (mielipide 19.8.2021)

Sekä pyöräily että autoilu mahtuvat keskustaan (pääkirjoitus, 18.8.2021)

Kaupunki on oikealla asialla aikoessaan parantaa ja lisätä jalankulun ja pyöräilyn mahdollisuuksia ydinkeskustassakin. Jalankulun parantamista eikä lisäämistä ei ole juuri ajateltu. Muistettakoon nyt, että jalan kulkevat kaiken ikäiset, monenlaiset ihmiset. Kävelevät, pysähtelevät, seisoskelevatkin ihmiset ovat ne, jotka oikeasti elävöittävät keskustaa, eivät sen läpi ajavat autot ja polkupyörät. Sitä paitsi niidenkin käyttäjistä j tulee pysähdyttyään jalankulkijoita.

Airi, Hämeenlinna

Pitkäaikaisella liikenneopettajalla, Antero Pullolalla oli asiallinen, perusteltu sekä ja omakohtaisiin liikennekokemuksiin perustuva mielipidekirjoitus pyöräilykadun paikasta. Virkamiesten pitäisi jalkautua kirjoituspöytien ja tietokoneiden ääreltä ja ajaa itse polkupyörällä Sibeliuksenkadun vastamäki sekä suunniteltu reitti. Mikä toimii paperilla ja kartalla, ei välttämättä ole hyvä käytännössä. Olen Pullolan kanssa täysin samaa mieltä.

Heikki Notko

Papinniityn Karjalankadun alueelle saatiin viimein hieno asfaltti vuonna 2020. Nyt ovat kaikki mutkat ja risteysalueet reunatäytössä käytetyn murskeen peitossa! Aika ikävää esimerkiksi polkupyörän renkaan alla. Älkää nyt hyvät asukkaat oikoko niitä mutkia ja risteyksiä.

Jari Järvinen

Jarmo Kuivanen kyseli edunvalvonnan perään päärata-asiassa (HäSa 18.8.). Kannattaisiko kysellä ihan Tampereen suunnalta. Marin oli liikenneministerinä, eikä saanut mitään aikaan, Lyly vouhotti oikoradan perään ja ilmeisesti ohjeisti Marinia. Sitten on tämä teatteritaiteen maisteri Harakka, joka yrittää sotkea kaikki liikenneasiat. Hienoa toimintaa demareilta. Turun ratatilanteesta olen sitä mieltä, että kaipaa parannusta.

Junailijan poika

Kiitos VR Transpointin Ilkka Anttilalle vastauksesta (HäSa 10.8.). Arvostan työtänne ja radan äänet ovat (rautatieläisen tyttönä) lapsuuteni ääniä. Jarmo Kuivasen (HäSa 18.8.) kirjoitus selittänee osin vanhojen dieselvetureiden käytön. EU:n myöntämästä ratahankerahastako 75 % menee Turun tunnin junaan? VR on monopoli ja päättänee mitä painottaa. Luulin, että vanhat dieselit olivat retronäyttelyssä tuossa ratapihalla. Asuin Suomen suurimman ratapihan vieressä, 70-luvun lopussa ja tutustuin tuohon pirteään punavalkoiseen veturiin jo silloin.

Teija Sydänmaanlakka

Lue myös: VR suitsuttaa ympäristöystävällisiä vetureitaan, mutta miksi Hämeenlinnassa käytetään vanhoja dieselvetureita 1980-luvulta, ihmisten takapihalla? (5.8.2021)

 

Osallistu lyhyesti lukijoilta -keskusteluun:

Lähetä tekstiviesti: 045-739 602 80

Viestin alkuun: HS (väliyönti), jonka jälkeen nimesi, mahdollinen nimimerkkisi, nimesi ja yhteystietosi.

Sähköposti: mielipide@hameensanomat.fi

HUOM! Kerro toimitukselle aina ehdottomasti nimesi (myös nimimerkkiä käyttäessäsi) sekä yhteystietosi. Muista myös paikkakunta.

Pelkkä puhelinnumero tai sähköpostiosoite ei riitä mielipidekirjoittajan yhteystiedoksi.

Menot