Mielipiteet

Lyhyesti lukijoilta: Toriparkki on sijoitus tulevaisuuteen

Lahden tuolloin vastavalmistunutta toriparkkia vuodelta 2015. Kuva: Terho Aalto
Lahden tuolloin vastavalmistunutta toriparkkia vuodelta 2015. Kuva: Terho Aalto

Liikun työn takia monessa kaupungissa autoni kanssa. Käytän vierailijana aina toriparkkeja esim. Mikkelissä ja Kuopiossa. Helppoa ja vähentää selvästi korttelirallia. Lisäksi: nuoret hämeenlinnalaiset, kannattakaa nyt aktiivisesti T-parkin rakentamista. Te ennen muita tulette näkemään sen tuomat hyödyt kaupungille. Se on sijoitus tulevaisuuteen.

Vesku

Alkaneella viikolla on Hämeenlinnassa kysely toriparkista. Mielenkiintoista on info, että toinen puolikas rahoituksesta tulee pysäköintiyhtiöltä? Ei pysäköintiyhtiöllä ole latiakaan rahaa, velkaa kylläkin, eli veronmaksajat ovat maksumiehiä, eivät virkamiehet, eivätkä ”pormestariksi” pyrkivät. Ilmaston huomioon ottavat ymmärtävät, ettei keskustaan autot sovi tänäkään päivänä, saati kymmenen vuoden päästä.

Ventke

Suurkiitos Kari Helmiselle kiihkottomasta, selkeästä kustannuslaskelmasta ja sen myötä kirjoituksestaan (HäSa 17.2.). Kaupungin suurvisiireille se ei tietty jaa järjenvaloa, mutta hei, yritetty ainakin on.

Jukka Friman, Sairio

Miksi toriparkkikysely on niin monitahoinen? Kysyttäisiin vain kyllä tai ei!

Autoton keskusta

Jos Hämeenlinnan keskusta välttämättä tarvitsisi parkkiluolan tai talon, tehtäköön se juuri siihen kohtaan, missä johtava Sariskunta Hämeen Sanomien kuvassa oli eli Raatihuoneenkadulla. Homeinen kaupunginvirastotalo matalaksi, maan alle syvä kaivanto autoluolaksi ja terve talo päälle. Autojen kulku sama kuin P-torin suunnitelmassa, eli Palokunnankadulta Linnankadulle.

Tori torina

Minulle jäi täysin epäselväksi toriparkin tarpeellisuus Sarien kirjoittamassa mielipiteessä P-tori on paras ratkaisu (HäSa 11.2.). Kukapa nyt ei haluaisi edistää kaupunkia, mutta kyllä sen voi tehdä monin verroin järkevämmin ja taloudellisemmin ilman toriparkkia. Tuskinpa yksikään pankinjohtaja myöntäisi lainaa noin uskonvaraisilla takaisinmaksunäkymillä. Miten tuleekaan mieleen H. C. Andersenin satu Keisarin uudet vaatteet!

Ajankohtainen satu

Seppo ja Annemari Kuvajalle (HäSa 15.2.) tiedoksi, että on mahdollista vastustaa toriparkkia, mutta kannattaa keskustan järkevää kehittämistä. On harhaanjohtavaa antaa ymmärtää, että toriparkki olisi ainoa ratkaisu pysäköintiin, eikä toriparkki muuta keskustaa taikaiskusta keitaaksi!

Arvi

Ei tehdä mitään ja ollaan vaan? (HäSa 15.2.), Seppo Kuvaja vetoaa, että toriparkki rakennetaan lastemme tulevaisuuden puolesta. Mitä tekemistä toriparkilla ja lastemme tulevaisuudella on? Ehkä isännöintitoimelle konkreettinen peruste on, että toriparkki mahdollistaa ympäröivien talojen parkkipaikkojen siirron P-halliin. Näin voidaan tietysti torin ympärille rakentaa isompia taloja.

Sanotaan suoraan

Toriparkin aikanaan kaupungin kassaan tuomat tulot? Ovatko konsultit niitä arvioineet? Jos ei, niin miksei? Eikö se ole olennaisin kysymys? En kannata hanketta ennen kuin joku vastaa.

Rafael Hellsten, kokoomuksen rivijäsen

Kaupunkirakennelautakunta päättää pysäköintimaksun korotuksesta ja yksi peruste on, että muualla maksetaan enemmän. Tätäkö mainostetaan, kun tehdään Hämeenlinnaa houkuttelevaksi paikaksi muuttaa? Vähän lisää perusteluja kaivataan.

Utelias kuntalainen

Jos joku pitää Hämeen Sanomien mielipidekeskustelua kiivaana, niin netin Suomi24-ryhmässä se on aivan omalla tasollaan, lattian rajassa. Tyyliin: ”Kannatan toriparkkia, koska se on investointi tulevaisuuteen. Te änkyräpersut olette jo kuolleet silloin, kun parkki valmistuu. Ette saisi ollenkaan äänestää, koska olette tyhmiä, ja muiltakin yli 7-kymppisiltä kaupunkilaisilta on kiellettävä äänestäminen.” Että sellaista.

Kaikki äänestämään, niin nuoret kuin vanhatkin

Eikö sähköpyörien parkitsemisestakin pidä alkaa periä parkkimaksua? Muun muassa Hämeenlinnan rautatieasemalla muutkin sähköiset ajoneuvot maksavat parkkimaksun.

Tasapuolisuus

Puukouluja ei voi lopettaa. Säästöt liian pieniä. Lasten määrä vähenee 20 %, vuoteen 2030 mennessä. Jättilaitokset jäävät tyhjiksi, ovat meluisia, homeisia ja huonosti johdettavia, henkilöstön vaihtuvuus järkyttävän suurta! Lähikoulu ja -päiväkoti vetää uusia asukkaita, on ekologisempi, kun ei tarvitse lapsia kuljettaa.

Vaikuttavuusarvio

Taisto Talvensaari on oikeassa (HäSa 14.2.) nykynuorten osallisuudesta armeijaan. Siitä mennään missä on aita matalalla.. Ei jakseta nousta sängystä, aamulla, ei kiinnosta, koska helpommallakin pääsee.

Huolestunut vanhus

Kannattaa tutustua SSAB:n ja muidenkin yritysten kestävän kehityksen ohjelmiin Lulu Ranne (ps.), ennen kuin alat vouhottaa uusista ydinvoimaloista (HäSa 15.2.). Olkiluoto 3 vasta kalliiksi veronmaksajille tulikin, eikä vieläkään ole valmis.

Mirka Soinikoski kansanedustaja (vihr.)

Luulisi, että poliitikko tippainssin koulutuksella ymmärtäisi ottaa ilmastonmuutoksen vakavasti.

Hätilän nuija

Voi Sunny Car Center City soikoon, poliitikot keräävät ratahankintalistanimiä jo menetettyjen EU-rahojen saamiseksi.

Pro Auctore

Ehdottomasti kaupungin pitää korottaa parkkimaksuja, jotta katujen kunnossapidossa saadaan valmiiksi toissakesänä aloitettu Parolantien asfaltointikin. Vai onko jäänyt kiireessä tarkastamatta?

Janne

Kalliita minuutteja. Suomi-rataa on tarkoitus suunnitella 150 miljoonalla eurolla. Tampereelta pääsisi Helsinkiin 20 minuuttia nopeammin, jos suora vaihtoehto tulisi kyseeseen. Pelkkä suunnittelu maksaa 7,5 miljoonalla säästyvää minuuttia kohden.

Helena Veräväinen, Lammi

Suorin rata Tampereelta Helsinkiin kulkisi entisen Rengon ja Lopen kirkonkylien kautta. Olisi suotavaa, että Timo Heinonen puhuisi kotikylänsä puolesta, että Lopelle saataisiin rautatieasema. Olisi piristävä vaikutus asukkaita menettävälle kunnalle.

Entinen loppilainen

 

Osallistu lyhyesti lukijoilta -keskusteluun:

Lähetä tekstiviesti: 045-739 602 80

Viestin alkuun: HS (väliyönti) kerro mielipiteesi, aina nimesi ja nimimerkkiä käyttäessäsi nimimerkkisi sekä lyhyesti yhteystietosi

Sähköposti: mielipide@hameensanomat.fi

Kerro mielipiteesi, nimesi ja nimimerkkiä käyttäessäsi nimimerkkisi sekä yhteystietosi. Muista myös paikkakunta.

 

Menot