Mielipiteet

Matkailun kehittäminen mainiota elinvoimapolitiikkaa

Kirjoittajan mielestä kotimaan matkailussa korostuvat kompaktit, käytännölliset ja elämykselliset palvelut kuten marjastus. Kuva: Esko Tuovinen
Kirjoittajan mielestä kotimaan matkailussa korostuvat kompaktit, käytännölliset ja elämykselliset palvelut kuten marjastus. Kuva: Esko Tuovinen

Matkailun vuotuinen bruttoarvo Suomessa on 15 miljardia euroa. Ala työllistää suoraan lähes 150 000 suomalaista välillisistä vaikutuksista puhumattakaan.

Matkailu rakentaa Suomi-kuvaa maailmalle. Matkailu on yksi maamme nopeimmin kasvavista talouden aloista. Vaikuttavista faktoista huolimatta alan kehittäminen ja matkailupolitiikka eivät Suomessa saa ansaitsemaansa huomiota, vaikka mahdollisuuksia riittää pilvin pimein.

Ongelmamme on turha vaatimattomuus sekä tuotteistuksen ja markkinointiajattelun puute.

Yritämme tarjota maailmalle sitä, mitä löytyy muualtakin emmekä ehkä arvosta sitä, mitä meiltä löytyy. Emme voi kilpailla shoppailumahdollisuuksilla tai massiivisilla monumenteilla – eikä pidäkään.

Elämyksellinen patikka- tai kanoottiretki suomalaisessa metsässä, lohen savutus, opastettu marjanpoiminta, puhdas ja hiljainen luonto tai vaikka yhdistelmä suomalaista sota-, kulttuuri- ja muotoiluhistoriaa menevät kuin kuumille kiville kansainvälisille vierailijoille.

Kotimaan matkailussa korostuvat kompaktit, käytännölliset ja niin ikään elämykselliset palvelut.

Meillä Kanta-Hämeessä voidaan tarjota kaikkea tätä, kun vain valitsemme matkailun yhteiseksi kärkiteemaksemme ja panostamme siihen.

Kanta-Hämeessä matkailun kehittäminen on ollut pikku hiljaa kasvussa ja sektorille on saatu mukaan uusia kehitystahoja myös yritysvetoisesti.

Ilman aktiivisia ja toimeliaita yrityksiä työ jää puolitiehen, vaikka paikkakunnilla ja esimerkiksi Hämeen ammattikorkeakoulussa onkin tehty jo kiitettävää työtä.

Kunnat ja kaupungit voivat toimia mahdollistajina tai koordinaattoreina matkailualan toimijoille.

Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi yhteistä tilaa ja aikaa verkostoitumiselle, ajatusten vaihdolle, julkisten tukikanavien esittelylle ja sparraukselle. Julkisen sektorin tehtävä on kannustaa ja kulkea mukana matkassa, ei yrittää tehdä asioita yritysten puolesta.

Maakunnasta löytyy hienoja esimerkkejä aktiivisista yrittäjistä, jotka lähtevät kokeilemaan rohkeasti uutta, hyödyntävät ehkä julkista tukea ja toivottavasti houkuttelevat myös muita toimijoita mukaan matkailun kehittämiseen.

Vetosin aikanaan päättäjiin ja viranhaltijoihin, jotta ottaisimme maakunnassa matkailun vakavammin ja lähtisimme tekemään vielä tiiviimmin yhteistyötä. Nyt tästä on nähtävissä positiivisia merkkejä ja toivon, että yhteistyö edelleen paranee.

Meillä on paljon hyviä tyyppejä tekemässä töitä asioiden parissa ja matkailussa meillä on vain voitettavaa, mutta se vaatii pitkäjänteistä työtä. Pikavoitoista ei pidä unelmoida.