Mielipiteet

Mielipide: Aseman liityntäpysäköinti säilytettävä maksuttomana

Väliaikaisia pysäköintipaikkoja radan varressa Keinusaaressa Viipurintien eteläpuolella. Kuva: Riku Hasari
Väliaikaisia pysäköintipaikkoja radan varressa Keinusaaressa Viipurintien eteläpuolella. Kuva: Riku Hasari

Huhtikuun 15. päivä pidetyssä Hämeenlinnan kaupunginvaltuuston kokouksessa käsiteltiin kaupungin takausta rautatieaseman läheisyyteen, Asemanrantaan, suunnitellulle pysäköintitalolle.

Osa Asemanrantaan rakentuvien kerrostalojen velvoitepysäköintipaikoista on tarkoitus osoittaa uudesta pysäköintitalosta.

Velvoitepysäköintipaikat ovat kaavassa määrättyjä, eli ilman pysäköintitaloa kaikkia Asemanrantaan suunniteltuja kerrostaloja ei voida rakentaa.

 

Omistajaohjaus, eli konserniyhtiöiden toiminnan ohjaus, tapahtuu kaupunginhallituksen sekä kaupungin liiketoimintajohtajan kautta. Viime kädessä omistajaohjauksesta vastaa kaupunginvaltuusto.

Pääosin valtuuston omistajaohjaus toteutetaan konserniyhtiöiden investointien rahoitus- ja takauspäätösten kautta.

Pysäköintitalon rakennuttaa kaupungin omistama pysäköintiyhtiö, Hämeenlinnan Pysäköinti oy.

Investoinnin toteutus on pysäköintiyhtiön hallituksen ja operatiivisen johdon vastuulla, mutta hankkeen rahoitusta varten yhtiö tarvitsee kaupungin takauksen. Tämä on normaali toimintamalli konsernirakenteisissa organisaatioissa.

 

Esitin kaupunginvaltuustossa takauspäätöksen lykkäämistä ja asian jättämistä pöydälle, koska velvoitepysäköintipaikkojen lisäksi uuteen pysäköintitaloon on tarkoitus siirtää myös rautatieaseman liityntäpysäköinti.

Nyt maksuton liityntäpysäköinti siirtyisi muutoksen yhteydessä maksulliseksi.

Hämeenlinnasta kuljetaan päivittäin junalla töissä pääkaupunkiseudulle ja Tampereen suunnalle.

Kaikkien töiden vuoksi ei kannata Hämeenlinnasta matkustaa.

 

Palkkatason on oltava maan keskitasoa tai sitä korkeampi, jotta kulkemisen kustannukset ja kulkemiseen käytetty aika maksavat vaivan.

Pendelöijät ovat kaupungille arvokkaita veronmaksajia, osa sitä pientä porukkaa, joka kaupungin elättää.

Maksuton ja sujuva liityntäpysäköinti on myös vetovoimatekijä, kun asuinkuntaa valitaan.

 

Liityntäpysäköinnissä on kyse pienistä rahoista, mutta vaikutukset ovat suuret.

Päätös maksulliseen pysäköintiin siirtymisestä on lyhytnäköinen.

Hämeenlinnan on turha käyttää aikaa ja resursseja uusasukashankinnan markkinointikampanjoihin, kun samaan aikaan tehdään kaikki sen eteen, että viimeisetkin nettomaksajat poistuvat kaupungin asukasvahvuudesta.

 

En vastusta Asemanrannan asuinaluetta tai uutta pysäköintitaloa, ainoastaan liityntäpysäköintiin suunniteltuja muutoksia.

Esitykseni takauspäätöksen lykkäämisestä oli ainoa keino yrittää vaikuttaa asiaan.

Toivoin, että lisäajan kautta olisi ollut mahdollista neuvotella jatkoa maksuttomalle liityntäpysäköinnille.

Esitykseni hävisi, kun kaupunginvaltuusto äänesti asiasta.