Mielipiteet

Mielipide: Autoista vapaa keskusta on tulevaisuutta – Hämeenlinnassa kinastellaan parkkipaikkojen puolesta

Katoavaa kaupunkikuvaa? Autoja Hämeenlinnan torin laidassa kesällä 2004. Vinoparkki on hiljattain poistettu, ja autot pysäköidään Hallituskadun suuntaisesti. Kuva: MM=Mikko Makkonen (kesä2004)
Katoavaa kaupunkikuvaa? Autoja Hämeenlinnan torin laidassa kesällä 2004. Vinoparkki on hiljattain poistettu, ja autot pysäköidään Hallituskadun suuntaisesti. Kuva: MM=Mikko Makkonen (kesä2004)

Kun maailmalla luodaan autoista vapaita kaupunkien keskustoja turvallisuutta, viihtyisyyttä ja ilmaston puhtautta ajatellen, Hämeenlinnassa kinastellaan parkkipaikkojen puolesta.

Muutamaan sadan metrin kävely monille tuntuu olevan uusi pelottava ajatus.

Mitä vähemmän liikutamme jalkojamme, sitä varmemmin saatamme päättyä rollaattorin käyttäjiksi tai pyörätuoliin vanhuuden päivinämme.

Nyt BBC Travel -nettisivuilla kerrotaan, että Pariisi on yksi ensimmäisistä suurista kaupungeista, joka aikoo rajoittaa autojen käyttöä keskustassa, eikä se ole uusi ajatus kaupunkien nykyhankkeissa.

Parempaa ilmanlaatua ja ruuhkien vähentämistä

Pariisin poliitikot ja virkamiehet harkitsevat useiden pääkaupungin katujen sulkemista autoille parantaakseen ilmanlaatua ja estääkseen ruuhkia.

Idean tavoitteena on tuoda ihmiset lähemmäksi heitä kiinnostavia paikkoja muuttamalla kaupunkialueet viihtyisäksi monikäyttöisiksi tiloiksi.

Edistämällä jalankulkua pyöräilyä ja julkista liikennettä autojen edelle Pariisista on jälleen tulossa maailman kaupunkisuunnittelun innostaja.

Jutussa mainitaan myös pikkukaupunkeja tai kyliä, jotka vähentävät autoliikennettä tai toimivat ilman henkilö-autoja. Erikoiskuljetukset liikuntaesteisille ja muut vastaavat ovat tietenkin asia erikseen.

Menot