Mielipiteet

Mielipide: Entäs me pyöräilijät? – En aio kantaa lumikolaa mukanani

Joku on päässyt sittenkin pyörällä Hämeenlinnan keskustaan, mutta ei ole nähtävästi päässyt enää pois? Polkupyöriä nietosten keskellä "toriparkissa" 1. helmikuuta. Kuva: Riku Hasari
Joku on päässyt sittenkin pyörällä Hämeenlinnan keskustaan, mutta ei ole nähtävästi päässyt enää pois? Polkupyöriä nietosten keskellä "toriparkissa" 1. helmikuuta. Kuva: Riku Hasari

Olen samaa mieltä Raimo Siltasen (HäSa 5.2.) mielipidekirjoituksen kanssa. Teiden aurauksen suurin ongelma on yhtenäisyyden puute. Jalkakäytävän ja pyörätien pätkä siellä, toinen täällä on aurattu satunnaisen taipaleen verran ja mahdollisesti osan matkaa jossain muualla huomenna.

Pyöräilen itse koulu- ja muutkin matkani suurimman osan ajasta. On mielestäni Markku Uharilta (HäSa 4.2.) hyvin töykeää väittää, että kaupunkilaiset olisivat jotenkin katkeria tai röyhkeitä toivoessaan, hänen sanojensa mukaan ”raivoissaan” vaatiessaan parempaa teiden aurausta. Hän kuvailee suurimpana valittajaryhmänä autoilijat, jotka toivovat kuivia kenkiä ja sulia teitä auraukselta.

Auraus ei kosketa vain autoilijoita

Ehkä he ovat äänekkäimpiä, mutta teiden auraus ei koske vain autoilijoita, eihän? Se koskee myös niitä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita, jotka haluavat ottaa sen ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon.

En tosin voi väittää pyörätiellä useamman päivän auraamattomassa nietoksessa hikisenä köröttelyä kovin houkuttelevaksi vaihtoehdoksi, etenkään, kun vieressä siintää aurattu ja lähes sula autotie.

Taluttaen ja teiden yli edestakaisin

Autotiellä pyöräily ei kuitenkaan ole se toivottu ratkaisu etenkään kaupunkialueella vaarallisuutensa vuoksi, ja Hattelmalasta Tiiriöön ja takaisin pyöräiltyäni olenkin joutunut useaan otteeseen turvautumaan pyörän taluttamiseen ja teiden edestakaiseen ylittämiseen, jotta eteneminen ei olisi kävelyvauhtista edes seuraavan sadan metrin ajan.

Entä ne kaikki lapset ja nuoret, jotka haluaisivat ja voisivat pyöräillä kouluun tai harrastuksiin?

En yhtään ihmettele sitä, ettei moni jaksa vaivautua pyöräilemään, kun pyörätiet ovat siinä kunnossa missä ovat. Mainittakoon esimerkiksi Hattelmalanharjua reunustava pyörä- ja kävelytie Hattelmalan ja Kankaantaustan välillä, josta puolet tuntuu tulevan auratuksi kerran viikossa, jos sitäkään.

Toisin kuin Markku Uhari vihjaa, en usko, että kukaan meistä häiritsee auraajien työrauhaa laittamalla palautelaatikkoon pyyntöjä tai toiveita ylimääräisten työntekijöiden palkkaamisesta.

En aio kantaa kolaa mukanani

En myöskään aio kantaa kolaa mukanani koulumatkani auraamista varten tai allekirjoittaa tätä viestiä nimimerkillä Veronmaksaja, sillä suunnitelmani on suunnata tulevaisuuden kuntaveroni jonnekin muualle, jossa meidät pyöräilijät huomioidaan hieman paremmin.

Ehkä kritiikki olisikin viisaampaa kohdistaa palautteenantajien sijaan kaupunkiin, jonka kaunis sananhelinä hiilineutraaliudesta sekä ympäristö- ja lapsiystävällisyydestä ottaa pientä tai suurempaa takapakkia, kun jonkin palvelun, tässä tapauksessa aurauksen ulkoistus sinne ja tänne tuo pientä säästöä.

Mainos