Mielipiteet

Mielipide: Hämeenlinna elää pendelöinnistä

Työmatkalaisia ja muita matkustavaisia nousemassa junaan Hämeenlinnan rautatieasemalla lokakuun alussa vuonna 2019. Kuva: Riku Hasari
Työmatkalaisia ja muita matkustavaisia nousemassa junaan Hämeenlinnan rautatieasemalla lokakuun alussa vuonna 2019. Kuva: Riku Hasari

Kaksi keskeisintä pendelöintiä edistävää asiaa ovat hyvät junayhteydet ja asemanseudun monipuoliset pysäköintimahdollisuudet.

Junayhteyksien osalta kaupungin edunvalvonta on onnistunut. Se on ajanut paikallista etua olemalla aktiivinen pääratahankkeessa, ymmärtäen että junien on syytä pysähtyä Hämeenlinnassa, ei vain ajaa ohi.

Pääradan linjaus ei kuitenkaan ole kaupungin omissa käsissä toisin kuin asemanseudun pysäköintiratkaisut. Siksi onkin käsittämätöntä, että kaupunki on epäonnistunut asiassa niin perusteellisesti.

Parhaillaan käynnissä on pysäköintikieltojen asentaminen asemanseudun kaduille. Perimmäinen syy tälle muutokselle on tietenkin uusi pysäköintitalo Pööli. On suorastaan hävytöntä, että kaupunki kieltämällä kaduille parkkeerauksen, pakottaa pendelöijät käyttämään parkkitaloa.

Pysäköintiyhtiölle lisää kassavirtaa

Samalla on aivan selvää, miksi näin toimitaan: Pöölin käyttöaste tulee olla korkealla, jotta kaupungin parkkitaloyhtiön kassavirta saa kipeästi kaipaamansa täydennystä.

Hämeenlinna elää pendelöinnistä. Kaupungista käy päivittäin tuhansia ihmisiä töissä pääkaupunkiseudulla ja Tampereella. Pysäköintitalon käyttöasteen varmistamisella on se negatiivinen sivuvaikutus, että nämä lukuisat pendelöijät joutuvat jatkossa maksamaan työssäkäynnistään entistä enemmän. He viettävät päivittäin pari tuntia junassa hakien Hämeenlinnalle kunnallisverotuloja ja ostovoimaa maakunnan ulkopuolelta.

Pendelöijillä tulee olla mahdollisuus itse valita, miten pysäköintinsä hoitavat – maksutta taivasalla tai maksua vastaan pysäköintitalon suojissa.

Verorahat elinvoimalle elintärkeitä

Riihimäellä aseman vieressä olevaan pysäköintitaloon jaetaan maksuttomaan pysäköintiin oikeuttavia pysäköintilupia pendelöijille. Riihimäen, kuten Hämeenlinnankin kannalta pendelöijien tuomat verorahat ovat kaupungin elinvoiman kannalta aivan keskeisessä asemassa.

Pendelöijät ovat pääsääntöisesti hyvätuloisia, monesti perheellisiä, aktiivisessa iässä olevia kansalaisia. Riihimäellä on ymmärretty, että kunnallistalouden kannalta merkityksettömien summien takia ei kannata suututtaa tätä kaupungin talouden tasapainon kannalta keskeisessä asemassa olevaa ryhmää.

Hämeenlinna on tehnyt asemanseudun pysäköintijärjestelyissä kardinaali-virheen. Tämä virhe on korjattavissa. Tämä edellyttää ensi sijassa Aseman-seudun katujen uusien pysäköintirajoitteiden poistamista.

Mikäli Hämeenlinna haluaa olla mukana kasvukäytäväkilpailussa, sen kannattaa rohkeasti harkita myös Riihimäen mallin mukaista maksuttoman pysäköinnin tarjoamista pendelöijille.

Päivän lehti

22.10.2020

Fingerpori

comic