Mielipiteet

Mielipide: Hämeenlinnan brändi on kunnossa, mutta sitä pilataan riitelyllä älyttömyyshankkeista

Hämeenlinnan kantakaupunkia heinäkuussa vuonna 2015. Oikealla oleva Hämeensaaren alue on sittemmin kokenut huomattavia muutoksia. Kuva: Hannu Vallas
Hämeenlinnan kantakaupunkia heinäkuussa vuonna 2015. Oikealla oleva Hämeensaaren alue on sittemmin kokenut huomattavia muutoksia. Kuva: Hannu Vallas

Hämeenlinna on suomalaisten mielestä houkuttelevin keskikokoinen kaupunki. Tämä käy ilmi Taloustutkimuksen Muuttohalukkuus ja kuntien imago 2020 -tutkimuksesta. Tutkimuksessa selvitetään kahden vuoden välein ihmisten kokonaismielikuvia kaupungeista.

Kyselyyn vastanneiden mielestä Hämeenlinna on erityisesti viihtyisä, turvallinen ja hyvä kasvuympäristö lapsille.

Hämeenlinnan brändi on siis kunnossa. Valitettavasti sitä pilataan keskinäisellä kyräilyllä ja riitelyllä älyttömyyshankkeista, joista olisi pitänyt luopua ajat sitten edellä mainittujen asioiden hyväksi.

Pelkän heikkouksien vahvistamisen sijasta tuloksia voidaan saada nopeammin ja tehokkaammin keskittymällä vahvuuksien tunnistamiseen ja vahvistamiseen.

Vahvuuksina viihtyisyys ja turvallisuus

Tutkimus kirkastaa visiota siitä, että Hämeenlinnan vahvuudet kahden suuren metropolialueen puolimatkassa liittyvät viihtyisyyteen, turvallisuuteen ja hyvään perhearkeen. Näiden vahvuuksien tulee olla kaupungin kehittämisen ytimessä.

Markkinoinnissa omaleimaisuus on valttia. Hämeenlinnan tuleekin olla rohkeasti omaleimainen kaupunkiseutu, joka ei kehuskele konsulttifirmojen kaupungista toiseen monistamilla megahankkeilla, vaan hämäläisellä juurevuudella ja historiallisillakin arvoilla.

Perusasiat parasta omaleimaisuutta

Laadukkaaseen terveydenhuoltoon, terveisiin lähikouluihin, elinvoimaisiin kyliin sekä kaikkien saatavilla oleviin luonto-, liikunta- ja kulttuurimahdollisuuksiin panostaminen saattaa kuulostaa tylsältä, kun niitä vertailee toriparkkeihin ja -paviljonkeihin, korkeisiin tai kelluviin taloihin, lattekahviloihin ja huikeiden visioiden aiheuttamaan ”positiiviseen pöhinään”, mutta uskokaa tai älkää: juuri siksi perusasioiden tekeminen hyvin on tässä ajassa omaleimaisuutta.

Rakennusten suunnittelussa pyritään yleensä luomaan tilan tuntua ja avaruutta. Miksi nykyinen kaupunkisuunnittelu pyrkii päinvastaiseen, eli tunkemaan mahdollisimman paljon kaikkea pienelle alueelle?

Ruuhkan tuntua ei kannata tavoitella

Olisi syytä irrottautua sellaisesta naivismista, että hyvän kaupungin merkkejä ovat vain loputon ruuhkan tuntu ja ahdistava ihmisvilinä pienellä alueella.

Hämeenlinnan vahvuus kulkee tässäkin oikeastaan vastavirtaan, mihin muun muassa kaupungin laajuus antaa mahdollisuudet.

Hämeenlinnalla on tarjota niin lapsiperheille kuin vanhuksillekin tilaa, turvaa, rauhaa ja hämäläistä kiireettömyyttä.

Päivän lehti

22.10.2020

Fingerpori

comic