Mielipiteet

Mielipide: Hämeenlinnan keskustan kevyen liikenteen suunnitteluun vihdoin vauhtia

Tilaa on, mutta toteutus puuttuu. Hämeenlinnan Sibeliuksenkadulle on kaavailtu kaksisuuntaista pyöräilyväylää, Jannen baanaa. Kuva: Tomi Vesaharju
Tilaa on, mutta toteutus puuttuu. Hämeenlinnan Sibeliuksenkadulle on kaavailtu kaksisuuntaista pyöräilyväylää, Jannen baanaa. Kuva: Tomi Vesaharju

Facebookin Hämeenlinnan pyöräily -ryhmässä on hyviä avauksia Hämeenlinnan keskustan kevyen liikenteen kehittämisestä.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio (kok.) kirjoittaa muun muassa: ”Ei tarvita aina raskaita isoja ratkaisuja…”

Kunnianhimoinen Jannen baana

Allekirjoittaneen mielestä Sibeliuksenkadulle suunniteltu pyöräilyväylä, Jannen baana, on kunnianhimoinen ja kaikin puolin korkeatasoinen, mutta jo pelkästään sen kalleus nykyisessä taloustilanteessa saa ison osan kaupunkilaisista takajaloilleen.

Kivijalkamyymälöiden omistajat ovat huolissaan parkkipaikkojen vähenemisestä, eivätkä mielipidepalstojen perusteella muutoinkaan usko saavansa pyöräilijöistä kannattavaa liiketoimintaa.

Tosin kansainvälisten tutkimusten mukaan pyöräilijät ovat monelle kaupan alalle jopa autoilijoita kannattavampi ryhmä.

Asioin aina kävellen tai pyörällä

Keskustan alueella ainakin minä teen kaiken asiainhoidon joko kävellen tai pyörällä.

Niin tai näin, asia, mitä tulee mahdollisuuksien mukaan välttää, on jyrkkä vastakkainasettelu autoilijoiden ja pyöräilijöiden tai jalankulkijoiden välillä.

Minna Takala kertoo FB-ryhmässä, että esimerkiksi Jyväskylässä tehdään ensin kevyempi kokeilu tai väliaikainen ratkaisu vaikkapa katukorjausten yhteydessä, ja saadun palautteen ja kokemusten perusteella tehdään mahdolliset muutokset sekä lopullinen päätös toteutuksesta.

Kevyt liikenne hirtetty keskustavisioon

Meillä Hämeenlinnassa on vuosikausia suunniteltu keskustan kevyen liikenteen infraa ja ”hirtetty” se keskustavision joskus hamassa tulevaisuudessa tapahtuvaan ratkaisuun.

Uusi tieliikennelaki antaa mahdollisuuden toteuttaa kevyen liikenteen infraa uusin keinoin, johon saumaan keskustan nopeusrajoituksen alentaminen 30 kilometriin tunnissa antaa myös hyvät edellytykset.

Hämeenlinnan kaupunginhallitus päätti tammikuussa 2019 käynnistää Hiilineutraali Hämeenlinna -toimeenpano-ohjelman valmistelun.

Tuohon valmisteluun keskustan kevyen liikenteen kehittäminen ja nopea toimeenpano sopii paremmin kuin hyvin.

Päivän lehti

25.9.2020

Fingerpori

comic