Mielipiteet

Mielipide: Hämeenlinnan keskustan liikennejärjestelyissä riittää hurskaita ajatuksia

Liikennesuunnitelman perusteella Palokunnankadun ja Sibeliuksenkadun risteykseen rakennetaan liikennevalot. Kuva: Pekka Rautiainen / HäSa
Liikennesuunnitelman perusteella Palokunnankadun ja Sibeliuksenkadun risteykseen rakennetaan liikennevalot. Kuva: Pekka Rautiainen / HäSa

”Pyöräväylä syö autopaikkoja ja tuo turvaa”, otsikoi HäSa (11.6.) kaupungin rakennelautakunnalle valmisteilla olevasta Sibeliuksenkadun liikennesuunnitelmasta.

Tavoitteena on kaksisuuntaisen pyöräväylän rakentaminen ja valtio on lupautunut kattamaan puolet arvioiduista 2,8 miljoonan euron kustannuksista. Samalla parannetaan suojateiden esteettömyyttä ja uusitaan jalkakäytävien ja ajoratojen pinnat. Palokunnankadun ja Sibeliuksenkadun risteykseen asennetaan liikennevalot.

Mitä tarkoittaa suojateiden esteettömyys? Suurimmat häiriöt ovat huonosti merkityt suojatiet ja jalankulkijoiden piittaamattomuus ruuhka-aikoina ja markkinapäivinä.

Osa liikenteestä on minuutilleen aikataulutettua. Ohjelmoidut valot selkeyttävät sekä liikennettä että jalankulkua.

Sibeliuksenkadulta lähtee 42 parkkipaikkaa ja jää 12. Myös Hallituskadun ja Birger Jaarlinkadun välisestä korttelista poistuvat kadun länsireunan paikat.

Mistä kertoo hurskas ajatus, että parkkipaikka löytyy ehkä korttelin päästä ”nurkan takaa” poikkikaduilta, kun suunnitelmassa niitä ei osoitettu?

Öisin ruudut täyttyvät asukkaiden autoista, koska keskustaa rakennettaessa ei osattu varautua nykyiseen autokantaan. Asuessani pari kuukautta remontin vuoksi keskustassa parkkipaikkaa ei löytynyt pihalta, vaan puolen kilometrin päästä kadun varrelta. Muutkin lähiparkit tyhjenivät aamuisin töiden alkaessa ja parkkipirkkojen herätessä.

Toriparkin arvioitiin maksavan noin 25–30 miljoonaa euroa. Maksajiksi esitettiin keskustan kiinteistöjen omistajia. Torin reunoilla ovat raatihuone, kirkko ja lääninhallitus eli kaupunki, kirkko ja valtio? Sijoitusasuntojen ja liiketilojen maksut olisivat siirtyneet vuokriin. Miksi keskusta tyhjeni?

Kun totuus kerrotaan ensimmäiseksi mielipidepalstoilla, sitä eivät faktatkaan hämärrä. Kun keskusta tapettiin muuttamalla hyvää tarkoittaen Raatihuoneenkatu kävelykaduksi, heitän vastakysymyksen: pitäisikö valtuuston jäsenmäärä puolittaa ja palkkiot tuplata asiantuntemuksen nostamiseksi?

Keskustan nopeus on vuosikymmeniä ollut 50 km/t. Se joustaa joka hetki liikenteen mukaan.

Kun rajoitusta ensimmäisen kerran esitettiin neljäänkymppiin, todettiin, että se oli mahdollista vain, jos bussilinjoja lyhennettäisiin kummastakin päästä riittävästi tai rakennettaisiin erilliset joukkoliikennekaistat keskustaan.

Nyt kolmenkympin rajoitus keskustan pääväylälle? Joskus bussiakin ajaneena voin kuvitella asiakkaiden mielialan sateella ja lumikeleillä, kun pyörät ovat säilössä, matkustajat pysäkillä, bussit myöhässä ja jumissa suojatien edessä Sibeliuksenkadun mäessä. Ja joku periaatepyöräilijäkin vielä leikkiä sekoittamassa.

Menot