fbpx
Mielipiteet

Mielipide: Jatkoa Viipurintie-keskusteluun: Kiertoliittymä sujuvoittaa liikennettä myös kevyen liikenteen kulkijoille

Liikenneympyrässä kulkevia autoja kuvattuna Hämeenlinnan Tiiriössä huhtikuussa 2021. Kuva: Sara Aaltio / HäSa

Suvi Laitamäki-Kuvaja kirjoitti mielipidekirjoituksen (HäSa, 8.7.) , jossa hän torppasi Viipurintielle suunnitellun kiertoliittymän.

Ymmärrän hyvin kirjoittajan huolen liikenteen turvallisuudesta muille kuin autoilijoille, koska autottomat liikkujat ovat onnettomuustilanteissa altavastaajan asemassa autoilijaan nähden. Yleisesti ottaen liputan kuitenkin kiertoliittymien puolesta, ja olen eri mieltä siitä, että ne olisivat vain haitaksi muille kuin autoilijoille.

Muutin vuonna 2016 Hämeenlinnasta Joensuuhun, jossa on edellisten vuosien aikana kehitetty kaupunkialueen liikennejärjestelyitä merkittävästi. Kaupunkiin on rakennettu lisää pyöräteitä ja runsaasti uusia kiertoliittymiä myös keskusta-alueelle.

Kuulemani mukaan kiertoliittymien rantautuminen aiheutti aluksi vastustusta ja huolta liikenneturvallisuuden puolesta. Kun ensimmäisiin kiertoliittymiin kaupunkikuvassa totuttiin ja niissä opittiin ajamaan, havaittiin, että niitähän kannattaa rakentaa lisää, sillä ne ovat käteviä ja turvallisia. Turvallisuuden puolesta puhuu myös tutkimustieto: kiertoliittymät vähentävät onnettomuuksia noin 50 prosenttia ja henkilövahinkoihin johtavien onnettomuuksien määrää vielä enemmän. Tämä käy ilmi Tiehallinnon selvityksiä 8/2008 -julkaisusta.

Oma kokemukseni kiertoliittymistä kuusi vuotta Joensuussa asuttuani on positiivinen. Kuljen täällä pyörällä ja jalan ja ylitän päivittäin useita kiertoliittymiä. Ne ovat kokemukseni mukaan hyvin suunniteltuina turvallisia myös kevyen liikenteen kulkijoille.

Täällä autoilijat huomioivat kiertoliittymän alueella liikkuvat laskemalla nopeutensa kiertoliittymään sopivaksi ja antamalla tilaa. Miksei saman voisi oppia myös Hämeenlinnassa? Onnettomuusriskiä laskee kiertoliittymissäkin se, että kevyen liikenteen kulkija ylittää tien siinä vaiheessa, kun kokee sen turvalliseksi.

Kuvaavaa on, että en ole Joensuussa asuessani ollut läheltä piti -tilanteissa kiertoliittymissä vaan ainoastaan risteyksissä ja ikävä kyllä myös valollisissa risteyksissä.

On kiertoliittymissä sellainenkin ilo, että kaupunkikuvan kiinnostavuuden kannalta niiden keskelle voidaan rakentaa ympäristötaidetta tai perustaa kaupunkiluonnon monimuotoisuutta edistävää kasvillisuutta.

Hämeenlinnassa käydessäni saan itseni välillä kiinni toivomasta kiertoliittymiä liikenteen solmukohtiin.

Toivonkin kaupungin päättäjille viisautta kehittää Hämeenlinnan liikennettä kokonaisuutena siten, että pyöräily helpottuu ja liikenne sujuvoituu.

Tarvittaessa tämä tarkoittaa mielestäni myös hyvin suunniteltujen kiertoliittymien rakentamista korvaamaan risteyksiä.

Joka paikan ratkaisuksi kiertoliittymistä ei tietenkään ole ja kiertoliittymän soveltuvuus korvaamaan risteys täytyy tapauskohtaisesti harkita. Niin myös tässä Viipurintien liikennejärjestelyiden suunnitelmassa.

Kiertoliittymät eivät tutkitusti kuitenkaan ole mitenkään kategorisesti turvattomia kevyen liikenteen kulkijoille, ja lopulta turvallinen liikennekulttuuri lähtee ihan meistä jokaisesta.

Iiris Pääkkönen

Joensuu

Menot