Mielipiteet

Mielipide: Kaikki junamatkustajien pysäköintipaikat maksullisiksi Hämeenlinnassa?

Tämä junaa käyttäviä työmatkalaisia palveleva pysäköintipaikka on poistumassa käytöstä, kun paikalle aletaan rakentaa Hämeenlinnan Asemanrannan uutta pysäköintilaitosta. Kuva: Rauno Lahti
Tämä junaa käyttäviä työmatkalaisia palveleva pysäköintipaikka on poistumassa käytöstä, kun paikalle aletaan rakentaa Hämeenlinnan Asemanrannan uutta pysäköintilaitosta. Kuva: Rauno Lahti

Missä vaiheessa Hämeenlinna on ryhtynyt tukemaan yksityisautoilua ohi kaiken muun? Tämä näkyy taloudellisessa tuessa henkilöautojen pysäköimiseksi.

Otetaanpa tarkasteluun tuleva rautatieaseman parkkitalo. Siinä autokohtaisen paikan hinta tulee olemaan hieman yli 37 tuhatta euroa.

Kaupungin kiinteistönomistajilta perimä vapaaksioston hinta on kuitenkin vain 15 tuhatta euroa autopaikkaa kohti (keskustan pysäköintistrategia 2016).

 

Kyseistä yhtälöä toteuttaessaan kaupunki tukee yksittäistä pysäköintipaikan omistajaa kohtuuttomalla summalla.

Tämän lisäksi parkkitaloon tulevien liiketilojen vuokrat eivät varmastikaan riitä subventoimaan pysäköintitilojen alhaisia vuokratuloja. 660 euron vuosimaksu paikkaa kohti vaikuttaa pieneltä suhteutettuna pääomakuluihin.

Tappiolliseen vuokraustoimintaan joutuu Hämeenlinnan kaupunki osallistumaan tavalla tahi toisella.

Mitenhän hulluna kaupungin toimintaa pidettäisiin, jos se tukisi vaikkapa julkiseen liikenteeseen sitoutuvaa henkilöä 22 tuhannella eurolla.

 

Viime lauantain lehden (HäSa 23.3.) Aseman parkkitalo -jutusta käy ilmi, ettei uutta pysäköintilaitosta rakenneta junamatkailijoita varten, vaikka hallin rakentamista ja kaupungin kustannuksiin osallistumista tällä perustellaankin.

Hämeenlinnan Pysäköinti oy:n toimitusjohtajan toteamus “autoille löytyy riittävästi tilaa muutaman minuutin kävelymatkan säteellä” parkkitalon rakentamisen aikana kertoo, etteivät parkkitaloa pendelöijät kaipaa.

Ihmetyttää kuitenkin, että 120-paikkainen hiekkakenttä on ollut joka päivä täysi. Kuten myös Viipurintien sillan viereinen alue on arkisin niin täysi, ettei sieltä 120 tyhjää paikkaa löydy.

 

Kaupungin kustantama aseman parkkihalli on kuitenkin tulossa. Tosiasiassa se tulee täyttämään vain yksityisten kiinteistöjen tarvetta. Se tulee olemaan taloyhtiöille edullista kaupungin tukemaa pysäköintitilaa.

Yksi syy junamatkustajien katoon parkkihallista löytyy Hämeenlinnan pysäköintilaitoksen hinnastosta. Yksittäinen paikka kuukaudeksi maksaa enimmillään 140 euroa kuukaudessa (Keinuparkki). Se on enemmän kuin kuukausilippu junalla vaikkapa Tampereelle.

Vuosimaksulla kuukausittainen kulu toki laskee, mutta kuinka moni on valmis maksamaan sen summan kerralla. Etenkin kun summa ei takaa pysäköintipaikkaa, vain oikeuden pysäköintiin.

Nykyisillä ulkopysäköintipaikoilla voi helposti havaita, että jo kahden vuoden pysäköintimaksut ylittävät usean pendelöijän auton arvon. Näin asia on myös meidän perheessä.

 

Huomioitava on, ettei Viipurintien sillan viereinen pysäköintialue ole vain junamatkustajien käytössä. Hiekkakenttää suosivat myös lähitalojen asukkaat sekä kävelymatkan päässä työskentelevät. Heillekin pysäköintitalon kuukausiveloitus on selvästi liikaa.

Hämeenlinnan Pysäköinti oy:n liiketoimintasuunnitelmassa on toki tiedostettu maksuttoman pysäköinnin haittaavan merkittävästi yhtiön liiketoimintaa. Tätä vasten on yhtiön omistajan, kaupungin, aika ilmaista tahtotilansa.

Päädytäänkö Hämeenlinnassa malliin, jossa kaikki junamatkustajien käyttämät pysäköintipaikat muuttuvat maksullisiksi? Vai tullaanko jatkossakin tukemaan pendelöintiä helpon pysäköinnin avulla?

 

Parasta toki olisi sujuva, riittävän tiheä julkinen liikenne. Se kun voi toimia Hämeenlinnankin kokoisessa kaupungissa, jos tahtoa vain löytyy. Arto Kaukonen lauantain mielipidepalstalla asian jo hyvin ilmaisikin.

Pysäköintihän on palvelua, jota muu liiketoiminta subventoi. Jos tätä muuta liiketoimintaa ei ole, käyttäjien kuuluu maksaa kaikki kulut. Pysäköinnin tukeminen ei voi olla kaupungin suora tehtävä.

 

Kun parkkihallin maksu on liian suuri käyttäjälle, mutta liian pieni kattamaan kulut, on asia kuitenkin ratkaistava muutoin kuin kaupungin tuella.

Pysäköintiratkaisut sekä muut liikkumiseen liittyvät seikat tulevat vaikuttamaan meidän ja monen muun perheen tulevaisuuden suunnitelmiin. Pysymmekö Hämeenlinnassa, vai muutammeko muualle parempien yhteyksien ulottuville.