fbpx
Mielipiteet

Mielipide: Kuka haluaa junan vaihdon, jos se ei lyhennä matka-aikaa?

Matkustajia Hämeenlinnan rautatieasemalla lokakuussa 2019. Kuva: Riku Hasari

Hämeen Sanomien mielipidesivulla (5.7.2022) Suomi-rata Oy:n toimitusjohtaja Timo Kohtamäki kirjoittaa , että suurnopeusradan positiiviset vaikutukset ulottuisivat koko pääradan vaikutusalalle, aina Ouluun saakka.

Oikoratalaiset eivät halua tuoda esiin, että Tampereen pohjoispuolen matkustajat Helsinkiin eivät voisi käyttää oikorataa ilman junan vaihtoa Tampereella. Matka-ajat Oulun, Lapin, Porin ja Vaasan suuntaan eivät lyhentyisi ollenkaan, koska oikoradan ajansäästö tuhraantuisi junanvaihtoon varattavaan aikaan. Kuka haluaa junan vaihdon, jos se ei lyhennä matka-aikaa?

Tampereen ratapihan päälle on rakennettu monitoimiareena. Miten oikoradan lisäraide saataisi mahtumaan ratapihalle? Joka tapauksessa se hankaloittaisi liikennöintiä Tampereen ratapihalla.

Jos oikoradalle halutaan pakottaa muuta liikennettä kuin pendelöijät, olisi junavuorojärjestelyn oltava seuraavanlainen:

Pohjoisesta tulevan junan olisi oltava Tampereella 15 minuuttia ennen Tunnin junan lähtöä. Pohjoisen juna jatkaisi matkaa pari minuuttia Tampereelle tulon jälkeen. Tunnin juna lähtisi 13 minuuttia myöhemmin ja olisi perillä 2 minuuttia ennen pohjoisen junaa.

Helsingistä Tunnin juna ja pohjoisen juna lähtisivät yhtä aikaa, jolloin Tunnin junan olisi oltava Tampereella 15 minuuttia ennen pohjoisen junaa, jotta tunninjunalaiset ennättäisivät siirtyä pohjoisen junaan.

Tämä jatko- ja vaihtomahdollisuus edellyttäisivät sitä, että Tampereella olisi aina kaksi junaa yhtä aikaa lähdössä samaan suuntaan. Miten siitä ratapiha selviäisi.

Jos junat eivät mahtuisi yhtä aikaa ratapihalle, olisi niiden tultava peräjälkeen, mikä lisäisi junan vaihtoon tarvittavaa aikaa. Pohjoisesta tulevan junan olisi tultava ensin, jotta matkustajat voivat siirtyä tunnin junaan.

Miten tulisi käymään, jos oululainen joutuisi aina vaihtamaan junaa kahden minuutin takia varsinkin, kun matka maksaisi enemmän.

Voisiko käydä niin, että oululaiset eivät haluaisi vaihtaa junaa, vaan valitsisivat pääradan koko matkalle. Tällisen katastrofin välttämiseksi pitäisi pääradalla matkustamista vaikeuttaa niin, että oikorataa olisi pakko käyttää. Mihin piiloutuisivat oikorataa kannattaneet yleisön kritiikiltä.

Miten käytännössä hoidettaisi se, että jos pohjoisen juna olisi lumipyryn takia vartin myöhässä? Odottaisiko tunnin juna pohjoisen junaa vai lähtisikö se aikataulussa?

Oikorataa on suunniteltu jo monta vuotta. Suunnittelijoilla pitäisi olla ratkaisut Tampereen ratapihalle ja junan vaihtoon, mikä on koko hankkeen kriittisin kohta. Jos ei ole ratkaisua esittää, niin pilven veikoille voisi antaa potkut.

Menot