Mielipiteet

Mielipide: Kuntien kilpailu veronmaksajista kovenee – Riihimäellä ja Hyvinkäällä tarjolla ilmaista pysäköintiä aseman lähellä

Hämeenlinnan Asemanrannan uudet kerrostalot nousevat nykyisen pysäköintipaikan taustalla. Kuva: Rauno Lahti
Hämeenlinnan Asemanrannan uudet kerrostalot nousevat nykyisen pysäköintipaikan taustalla. Kuva: Rauno Lahti

Suomessa eletään tällä hetkellä täysin uutta vaihetta väestönmuutoksen näkökulmasta.

Kaupungistuminen on toki ollut jo hyvän aikaa käynnissä, mutta nyt syntyneiden määrä on romahtanut ja sitä kautta myös väestönkasvu on tyrehtynyt. Tämä tarkoittaa kuntien näkökulmasta ennennäkemätöntä kilpailua ihmisistä ja heidän asuinpaikoistaan.

Kanta-Hämeessä on totuttu luottamaan sijaintiin ja siihen, että uusia asukkaita riittää kaikille paikkakunnille.

Kuntatasolla tehdyillä päätöksillä on perinteisesti ollut vain pieniä vaikutuksia tulomuuton suuruuteen. Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut radikaalisti – ihmisillä on aidosti vaihtoehtoja, joista valita ja tietoyhteiskunnassa eri vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet on äärimmäisen helppo selvittää.

Kilpailun kiristyminen tarkoittaa sitä, että kuntien tulee entistä enemmän profiloitua ja keskittyä markkinoinnissa ja toimenpiteissä joihinkin valittuihin ihmisryhmiin.

Valittujen kohderyhmien palveluista ei voi tinkiä, vaan niitä pitää pyrkiä aktiivisesti kehittämään. Luonnollisesti minimivaatimus on se, että palvelut on pidettävä kilpailukykyisellä tasolla “pahimpiin kilpailijoihin” verrattuna.

Esimerkiksi Hattulan kaltaisessa kehyskunnassa luontainen kohderyhmä on lapsiperheet. Tästä näkökulmasta on täysin käsittämätöntä, että Parolan lukion lakkauttamista edes harkittiin.

Niin kauan kuin esimerkiksi Janakkala tarjoaa lähilukiopalvelua, Hattulalla ei yksinkertaisesti ole varaa vastaavan toiminnon alasajoon.

Nyt Hämeenlinna on ajamassa täsmälleen samaan miinaan maksullisen liityntäpysäköintinsä kanssa.

Ainakin julkisissa puheissa yksi Hämeenlinnan ydinkohderyhmistä on nimenomaan pääkaupunkiseudulta poismuuttavat pendelöijät.

Tästä huolimatta Hämeenlinnan pysäköinnin toimitusjohtaja Jarmo Kulmala on todennut Asemanrantaan liittyen seuraavaa: “Läheisyydessä ei voi olla maksuttomia pysäköintipaikkoja” (HäSa 29.12.2018).

Sama linjaus käy ilmi myös kaupunginhallituksen puheenjohtajan Sari Raution mielipidekirjoituksesta (HäSa 30.3.).

Samaan aikaan vastaavasta kohderyhmästä kilpailevilla Riihimäellä ja Hyvinkäällä on tarjolla runsaasti ilmaista pysäköintiä aseman välittömässä läheisyydessä.

Molemmat kaupungit ovat jo valmiiksi edullisempia vaihtoehtoja mm. kunnallisverotuksen suhteen, joten on hyvin vaikea kuvitella, että monikaan Ruuhka-Suomesta poismuuttoa harkitseva haluaisi tietoisesti maksaa ylimääräisiä euroja vielä työmatkapysäköinnistäkin.

Hattulassa tehtiin lopulta lukioasian suhteen ainoa järkevä päätös –miten mahtaa käydä Hämeenlinnan ja sen pysäköintijärjestelyjen suhteen?

Kymmenen pendelöivän veronmaksajan menettäminen tarkoittaa vuositasolla helposti 75 000 euron aukkoa tuloverokertymässä.