Mielipiteet

Mielipide: Laajempi esiopetus lisäisi koulutuksen tasa-arvoa

Esikouluopetus sujuu myös talvisessa luonnossa: forssalaisia esikoululaisia helmikuussa vuonna 2016. Kuva: Seppo Pessinen
Esikouluopetus sujuu myös talvisessa luonnossa: forssalaisia esikoululaisia helmikuussa vuonna 2016. Kuva: Seppo Pessinen

Mari Parikka-Nihti ja Atte Tarri toivat (HäSa 27.1.) esiin sen, miten tärkeää on saada tutkittua tietoa ja arviointia varhaiskasvatuksen tueksi. Varhaiskasvatuksessa on olemassa kipukohtansa, joita olen seurannut viime vuosina omien lasteni kautta.

Alati vaihtuva henkilökunta sekä suuret ryhmäkoot lisäävät levottomuutta ja työn kuormittavuutta lasten parissa työskenteleville ammattilaisille, mutta lopulta vaikutus on suurin lasten kohdalla.

Erityistarpeen piiriin kuuluvat lapset ovat lisääntymässä tuoden omat haasteensa arkeen, unohtamatta maahanmuuttajataustaisten lasten huomioimista. Tavoittaako varhaiskasvatus ne lapset, jotka siitä erityisesti hyötyisivät? Monenlaiset ovat varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen vaatimukset nykyaikana.

Vihreät ehdotti kaksivuotista esiopetusta

Vihreiden ehdottaessa vuonna 2018 esiopetuksen pidentämistä kaksivuotiseksi taustalla oli ja on edelleen huoli lasten eriarvoistumisesta.

On tärkeää parantaa lapsen oppimismahdollisuuksia ja vähentää syrjäytymisriskiä, unohtamatta koulutuksen tasa-arvoa. Perusopetuslaki ja varhaiskasvatuslaki säätelevät esiopetuksessa olevien lasten päivää. He saavat myös yksilöllisen oppilashuollon palveluja.

Opetushallituksen tekemän selvityksen mukaan (2019) esiopetuksen säätäminen kaksivuotiseksi voisi vahvistaa esiopetuksen asemaa. Se antaa myös lapselle ja opettajalle aikaa tutustua sekä opetella lapsia kiinnostavia asioita leikin ja muiden pedagogisesti vaikuttavien työtapojen avulla.

Yhdenvertaisuus lisääntyisi

Selvityksen mukaan yhdenvertaisuus lisääntyy, jos 5-vuotiaiden osallistumisaste esiopetuksessa nousee. Tavoitteellinen kasvatus huomioi paremmin kehityksessään ja oppimisessaan eritasoista tukea tarvitsevat lapset sekä maahanmuuttajataustaiset lapset.

Kuullessani Hämeenlinnan päässeen mukaan esiopetuksen kaksivuotiseen kokeiluun, ilahduin ja näin sen meille mahdollisuutena. Tämä aika täytyy hyödyntää kunnassa kehittämällä ja laajentamalla esiopetusta, sillä se antaa lapsille laadukkaan pohjan astua perusopetuksen polulle kohti tasa-arvoista koulutusta.

Hämeenlinnalla on nyt hieno mahdollisuus olla esiopetuksessa edelläkävijänä, toteutetaan se yhdessä.

Mainos