Mielipiteet

Mielipide: Liikennesuunnittelu käyttöön keskustan kehittämisessä

Hämeenlinnan linja-autoaseman alue Paasikiventien ja Palokunnankadun välissä vuoden 2018 marraskuussa. Kuva: Riku Hasari
Hämeenlinnan joukkoliikenne on saatu maanantaina jälleen kulkemaan sunnuntain keskeytyksen jälkeen. Kuva: Riku Hasari

Kaupunkisuunnittelijat ja konsultit ovat jo useita vuosia tuottaneet päättäjille erilaisia kehitysvisioita ja suunnitelmia Hämeenlinnan keskustan pysäköintiratkaisuista.

Suunnitelmat ja niihin liittyviä laskelmia löytyy netistä kaupungin sivuilta. Laskelmissa ovat mukana mm. nykyiset kadunvarsipaikat ja muut julkiset pysäköintipaikat sekä suunnitelmat näitä korvaavista pysäköintiratkaisuista.

Vaihtoehdot puuttuivat kyselystä

Helmikuussa tehdyssä toriparkkikyselyssä pyydettiin kuntalaisten vastausta pysäköinnistä, missä vaihtoehtoina olivat mukana vain nykyiset kaksi parkkihallia sekä toriparkki. Miksiköhän tässä kyselyssä ei ollut mukana, aiemmin valmiiksi suunniteltuja muita vaihtoehtoja?

Aikaisemmissa suunnitelmissa on selvitetty lukumäärät korvattavista autopaikoista keskustan alueella.

Laskelmissa rakentamisen alta poistuvista autopaikoista suurin osa sijaitsee Hämeensaaren ja uimahallin alueella, ei siis torin ympäristössä. Näin ollen ko. suunnitelman perusteella korvaava pysäköintitila pitäisi kaiketi sijaita poistuvien pysäköintipaikkojen läheisyydessä.

Parkkitalo linja-autoaseman paikalle?

Aiemmissa suunnitelmissa on yhtenä korvaavana paikkana ollut linja-autoasemalle rakennettava parkkitalo. Tämä on liikenteellisesti varmasti paras vaihtoehto, kun huomioidaan Paasikiventien liikennemäärä.

Mikäli huomioidaan vielä ko. tien suunniteltu jatko 10-tielle Katisten liikenneympyrään, niin liikennevirta, mistä poiketaan keskustaan, kasvaa edelleen.

Engelinranta otettava huomioon

Keskustan loogisessa kehityksessä tulisi huomioida myös se, että Engelinrannan rakentamisen suunnitelmat ovat nähtävästi paljon pidemmällä, kuin mikään torin ympäristön ja keskustakorttelin suunnitelma uudis- tai lisärakentamisesta.

Viime marraskuussa oli Hämeen Sanomiin luonnosteltu uusi linja-autoaseman rakennus tehtäväksi Palokunnankadun reunaan? Kuitenkin, mikäli rakennetaan uusi asemarakennus, niin samalla olisi edullisinta ja ajankohtaista suunnitella ja päättää linja-autoasemalle kokonaan uusi paikka.

Liikennesuunnittelun nykykäytännöt huomioitava

Nyt pitäisi siirtyä kaupunkikeskustan kehittämisessä eteenpäin ja huomioida liikennesuunnittelun nykykäytännöt.

Liikennesuunnittelulla pyritään keskittämään henkilöliikenne ja yhdistämään liikenne matkakeskukseksi yleensä rautatieaseman yhteyteen, kuten Lahdessa ja Riihimäellä.

Rautatieasema on sivussa

Rautatieasema on Hämeenlinnassa hieman sivussa linja-autoliikenteen päävirrasta, joten jossakin visiossa sitä ollaan siirtämässä Viipurintien varteen. Tämä ei muuta sitä, että rautatieasema on sivussa kaupungin asukaskeskipisteestä, verrattuna Kaivoparkin sijaintiin moottoritien varressa.

Nykyisen linja-autoaseman paikalle sopii yksi parkkikerros vaikka maan alle sekä kerros tai kaksi maan päälle tarpeen mukaan.

Kakkoskerroksesta voidaan tehdä katettu kävelyväylä suoraan Palokunnankadun yli torille, joten näin Keskustalon pysäköinti- ja lisärakennusongelma tulee ratkaistua edullisesti verrattuna torin kaivamiseen.

Pysäköintitalon sijoittaminen linja-autoasemalle tukee myös Engelinrannan rakennussuunnitelmia, sillä talosta voidaan myydä tai vuokrata tarvittaessa tilaa tuleville taloyhtiöille. Tämä voisi nopeuttaa myös Lehto Groupin päätöksentekoa rakentamisessa.

Vastaavasti, mikäli jäähallin rakentaminen Hämeensaareen toteutuu, palvelee pysäköintitalo osaltaan myös tulevaa areenaa aivan toisin kuin toriparkki.