Mielipiteet

Mielipide: Miten saada vihdoin piste koulukiusaamiselle – Rehtorit ovat liian usein kädettömiä, avuttomia tai haluttomia

Oppilaitokset on poikkeusolojen vuoksi suljettu ja on siirrytty laajasti koti- ja etäopetukseen. Aihekuvan näkymä forssalaisen koulun käytävältä runsaan 10 vuoden takaa. Kuva: Tapio Tuomela
Oppilaitokset on poikkeusolojen vuoksi suljettu ja on siirrytty laajasti koti- ja etäopetukseen. Aihekuvan näkymä forssalaisen koulun käytävältä runsaan 10 vuoden takaa. Kuva: Tapio Tuomela

Pääkirjoitustoimittaja Rauno Lahti nosti alanurkassaan (HäSa 20.3.) esille koulukiusaamisen.

Jos ihminen tekee henkirikoksen tai jotakin muuta vakavaa yhteiskunnan säädettyjen lakien ja normien vastaista, hän joutuu edesvastuuseen teoistaan, jopa vankilaan. Ei yhteiskunta sopeudu väärintekijän mukaan!

Mutta koulussa, ”yhteiskunnassa pienoiskoossa”, tunnutaan sopeutuvan kiusaajan toiminnan mahdollistumiseksi.

Kiusattu joutuu kestämään

Kiusattu joutuu arkipäivässä kestämään, sietämään, nöyrtymään, kärsimään itsetunnon hiipuessa. Jossain vaiheessa, yleensä liian myöhään, aletaan kiusattua tohkeissaan eri lailla terapoida ja saada hänet ymmärtämään, että kiusaajallakin on paha olla!

Tietenkin kiusattua täytyy hoitaa, mutta todellisuudessa satsauksen kohde on, jos ei väärä, niin ainakin tapahtunut on seurausta kiusaajan hoitamattomuudesta.

Miksi koulussa voidaan katsoa sormien läpi, kun heikompaa, pienempää, koulusta innostunutta, massasta poikkeavaa kiusataan! Ei kiusattua koululaista, jonka koulunkäynti-into pikkuhiljaa hiipuu, paljon lohduta se, että kiusaaja ehkä kolmikymppisenä tajuaa kouluaikanaan kiusaamisellaan aiheutuneet kiusatun loppuikäisetkin vauriot.

Vanhempien aktiivisesti seurattava

Vanhempien tulisi todella aktiivisesti seurata lapsensa koulunkäyntiä ja puuttua siihen huomatessaan tai kuulleessaan lapsensa olevan kiusattu ja varsinkin kiusaaja. Luja yhteistyö koulun ja vanhempien välillä mahdollistaa kiusaamisen loppumisen.

Koulussa kyllä tunnistetaan kiusaaja, kiusaamisen syy, mutta opettajat ja varsinkin rehtorit ovat liian usein kädettömiä, avuttomia tai haluttomia puuttumaan kiusaajan toimintaan. Puuttuminen saattaa olla todellakin vaikeaa, paljon helpompaa on puuhastella kiusatun kanssa.

Todellisen syyn hoitamiseen

Kiusaajan saattaminen edesvastuuseen tekemisistään olisi todellisen syyn hoitamista, mutta on liian suuri haaste nykypäivän suunnattomaan ymmärtämiseen ohjatulle koululaitokselle.

Julkisuuden henkilöistä tosi monet kertovat olleensa kiusattuja juuri massasta poikkeavalla persoonallisuudellaan, tiedoillaan, taidoillaan tai osaamisellaan.

Onneksi heillä on itsetunto jossain vaiheessa elämää saanut kehittyä tarpeeksi ja ovat saaneet ja pystyneet tuomaan taitonsa aikuisena esiin.

Odotan aikuisten esiintuloa

Jonkun aikuisen, vaikkapa julkisuudesta nauttivan, esiintuloa odotan. Joku, joka tunnustaa lapsena tai nuorena kiusanneensa muita. Katuva mieli ja vaikkapa halu pyytää anteeksi lapsuuden käyttäytymistään olisi hienoa kuulla. Anteeksisaaminen kiusaamaltaan voisi olla vapauttavaa, koska montaa kiusaajaa lienee aikuisena jossain määrin vaivata aiheuttamansa.

Toisaalta anteeksiantaminen kiusaajalleen voisi olla vaikeaa, mutta lopuksi helpottavaa. Anteeksiantamatonta mieltä on raskasta kantaa!

Aikuisen esimerkki katumuksesta, myöntäminen olleensa kiusaaja ja tehneensä siten väärin, voisi olla pohjana keskustelulle koulussakin.

Päivän lehti

31.3.2020