Mielipiteet

Mielipide: Oho! Terveyspalveluita käyttävätkin yllättäen liikuntaesteiset – Esteet alkavat jo ulko-ovelta

Ensimmäinen este Sibeliuksenkadun puoleisella jalkakäytävällä: aivan liian korkea kynnys. Kuva: Rauno Lahti
Ensimmäinen este Sibeliuksenkadun puoleisella jalkakäytävällä: aivan liian korkea kynnys. Kuva: Rauno Lahti

Hämeenlinnan Sibeliuksenkadun yrittäjien vetoomuksessa (HäSa 14.8.) katunsa parkkipaikkojen puolesta sanottiin muun muassa näin: ”Sibeliuksenkadun varressa sijaitsee viisi terveyspalvelujen tuottajaa, joiden asiakkaat ovat jollain tavalla liikuntarajoitteisia”.

Ainakin kaksi näistä terveydenhuoltoyrityksistä ratsastaa väärillä hevosilla. Vedottaessa liikuntarajoitteisuuteen puheet tavoitettavuudesta ovat kaksinaismoraalisia.

Tietokoneen työpöydälläni on ollut jo hyvän aikaa valmiina kantelut oikeusasiamiehelle ja tasa-arvovaltuutetulle, ensin Pihlajalinnan sitten Terveystalon palvelujen saavutettavuudesta. Hattulan kunnan terveyspalvelut tuotti Pihlajalinna vuoteen 2019, nyttemmin Terveystalo.

Miksi pitää yritystä ”kivikautisessa” paikassa, kun tiedetään asiakkaiden liikuntaesteisyydestä? Ongelma ei ole ympäristössä, vaan paikan valinneissa yritysten johtajissa.

Esteisyys keskeytti fysioterapiakäyntini

Esteisyys oli yksi syy fysioterapioideni keskeytykseen Pihlajalinnassa 2019, mutta syy löytyi suurelta osin Pihlajalinnalinnasta. Tuskin heidän satavuotias hissinsä on toissa vuodesta kasvanut, jolloin edes itselleni välttämätön 113 senttimetrin pituinen sähkömoponi ei siihen mahtunut, sähköpyörätuolinstandardin pituuden ollessa pienimmillään 120 senttiä.

Yksi tuollainen oli sentään alhaalle hankittu, mutta jalkataso piti poistaa ennen kuin hissiin oli asiaa. Ei muuta kuin kulkuvälinettä vaihtamaan.

Sitten Hattulan terveyspalvelujen lähetteellä jouduin keväällä röntgeniin kaupungissa sijaitsevaan Terveystaloon. Sillä hienossa porrashississä oli kuitenkin pieni ongelma, se ei toiminut. Ja se on ollut rikki kuulemma vähän väliä. Mahdottomaksi pääsemiseni yläkerroksiin ei tullutkaan: Kulku löytyi Sibeliuksenkadun puoleltakin. Hienoa, ei tarvita palokuntaa!

Ulko-oven korkea kynnys ensimmäinen ongelma

Ensimmäinen ongelma tuli jo ulko-oven kynnyksen vuoksi. Avulias Terveystalon henkilö sekä puolisoni nostivat kulkuvälineeni, minä syrjään.

Toinen este muodostui heti 1,5 metriä korkeasta välitasanteesta. Sen luiska oli jyrkkyydeltään kuolemanvaarallinen, lainmukaisen kallistuksen ollessa enimmillään 8 prosenttia, niin tämä luiska oli vähintään 30 prosenttia.

Kaksin käsin kaiteesta pitäen, jalkojen pettämisvaaraa uhmaten pystyin nousemaan tuon muutaman portaan, sitten nostajat nostamaan sähkäriä ylätasanteelle, ja matka seuraavaa ongelmaa kohti: Hissiä! Seurasi sama pieni hissiongelma kuin Pihlajalinnassa. Reippaasti avustaja toiselta puolen taloa pyörätuolia noutamaan – ja purkamaan.

Yritykset viis välittävät yhdenvertaisuudesta

Nämä kaksi yritystä viis välittävät perustuslain yhdenvertaisuudesta. Vaikka laki velvoittaakin vain uudet kohteet esteettömiksi, siis hissin kokoon 1 400 senttiä pituutta, 1 100 senttiä leveyttä, niin voisi sen silti huomioida. Siitä mennään mistä aita on matalin, se riittää, kun otetaan rahat pois suurimmalta osalta kansaa.

Nähdäkseni ainakin Terveystalo toimii tällä hetkellä lainvastaisesti. Kyse on samasta asiasta kuin aikoinaan Postin palvelujen saavuttavuudessa, joista oikeusasiamies totesi, että niiden on oltava kaikkien tavoitettavissa.

Hattulan terveyspalvelujen lähetteellä päästävä röntgeniin

Terveystalon tuottamat palvelut ovat vastaavia, koska Hattulan terveyspalvelujen lähetteellä kuntalaisen on toisen kerroksen röntgeniin mentävä.

Ahtaminen vanhoihin ja ahtaisiin kiinteistöihin, asiakaskunnasta välittämättä on hävytöntä, nyt ahnehditaan parkkipaikoista liikuntaesteisyyden nimissä, vaikka oma pesä on likaisempi samasta syystä. Muistutus vielä mukulakivikaduistakin!

Terveystalon tuottamiin Hattulan terveyspalveluihin olen kyllä muuten erittäin tyytyväinen, kiitos.

 

Terveystalo vastaa:

Pyrimme palveluissamme esteettömyyteen

Leo Roivainen kirjoitti Hämeen Sanomissa (25.8.) terveyspalveluiden esteellisyydestä. Hän nosti tekstissään esiin muun muassa Terveystalon Hämeenlinnan toimipaikan esteettömyyteen liittyvät haasteet.

On totta, että meillä on ollut ongelmia porrashissimme kanssa, minkä takia olemme joutuneet ohjaamaan apuvälineitä käyttävät asiakkaamme välillä toiselle sisäänkäynnillemme. Onneksi tällä menettelyllä olemme voineet turvata jokaisen asiakkaamme pääsyn tiloihin ja vastaanotolle.

On kuitenkin selvää, että tällaisia haasteita ei pitäisi olla, ja olemme tästä pahoillamme.

Tavoitteemme on myös saada pääsisäänkäynnillemme asennettua kiinteä luiska. Esteettömyyden parantaminen ja sitä kautta yhdenvertaisten palveluiden tarjoaminen on meille tärkeä prioriteetti, jonka eteen teemme parhaillaan töitä.

Olemme iloisia siitä, että kirjoittaja on tyytyväinen Hattulassa tuottamiimme terveyspalveluihin, ja toivomme hänen asiointinsa myös Hämeenlinnan toimipaikassa sujuvan jatkossa paremmin.

Kati Jokinen
toimipaikanpäällikkö
Terveystalo
Hämeenlinna ja Riihimäki

 

Juttua täydennetty Terveystalon vastauksella 26.8.2021 kello 11:37

Menot