Mielipiteet

Mielipide: Paljon rengasmelua tyhjästä

Vanhoja autonrenkaita Iittalan Saviniemen louhoksessa. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen
Vanhoja autonrenkaita Iittalan Saviniemen louhoksessa. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen

Iittalan Saviniemen rengasmontun täyttö ja maisemointi on saanut suhteettoman suuren julkisuuden. Sinänsä montun täyttö raskaan kaluston Virosta rahdatuilla renkailla vaikuttaa varsin kummalliselta mutta ei se ympäristön eikä ihmisten kannalta ole suoranaisesti vaarallinen teko.

Eivät autonrenkaat ole juuri sen myrkyllisempiä kuin muutkaan käyttämämme teollisuustuotteet. Ei renkaita muuten saisi käyttää autoissa tai niissä olisi isot varoitukset niiden myrkyllisyydestä.

Renkaista vaaraa lähinnä maanteillä

Eniten renkaat vaarantavat ihmisten terveyttä, kun niillä ajetaan.

Nyt en puhu renkaiden ajo-ominaisuuksista, vaan niistä ajettaessa irtoavista pienhiukkasia, jotka joutuvat maanteitä käyttävien ja niiden varrella asuvien keuhkoihin ja ruoansulatukseen.

Varsinkin pölyisissä olosuhteissa maanteillä ajaminen on aina paljon suurempi terveysriski kuin Iittalan rengasmontun vieressä asuminen.

Maantiepölyssä hengität renkaista ja asfaltista irronnutta karsinogeenista hienoa pölyä sekä kivipölykeuhkosairautta aiheuttavaa kvartsipölyä.

Maantiellä ajavat saavat tämän lisäksi vielä ajoneuvojen ja varsinkin dieselajoneuvojen moottoreiden päästöjen aiheuttamat pienhiukkaset ja muut karsinogeeniset käryt.

Rengasmontun rengasjätteestä ei ympäristölle synny paljon haittaa varsinkaan, jos renkaita ei ole rouhittu silpuksi. Rengasmurskeesta liukenee nopeammin haitallisia aineita kuin kokonaisista renkaista.

Suosittelisin asfaltin lisäaineeksi

Itse suosittelisin käytettyjen renkaiden kumimateriaalin käyttöä asfaltin lisäaineena. Kumimainen asfaltti kestää paremmin kulutusta ja tien routimista kuin tavallinen asfaltti.

Raskaiden ajoneuvojen renkaiden rouhiminen on jo sinänsä ympäristöä rasittavaa ja varsin kallista, koska murskaimet eivät tahdo kestää prosessia.

Rengasmontun renkaat saattavat tulevaisuudessa olla kierrätystalouden arvokasta raaka-ainetta joka on vain välivarastoitu louhokseen.

Suurin haitta rengasmontun renkaista ympäristön asukkaille syntyy rekkarallista kapealla paikallistiellä eikä niinkään renkaiden varastoinnista louhokseen maisemoinnin nimellä.

Päivän lehti

6.7.2020