Mielipiteet

Mielipide: Pendelöinti apu korkeiden vuokrien haittoja vastaan

Iltapäivällä kotiin töistä palaavien ihmisvilinää Hämeenlinnan rautatieasemalla elokuussa vuonna 2017. Kuva: Tomi Vesaharju
Iltapäivällä kotiin töistä palaavien ihmisvilinää Hämeenlinnan rautatieasemalla elokuussa vuonna 2017. Kuva: Tomi Vesaharju

Helsingin seudun liikenteen lippuhintojen huhtikuun lopulla voimaan tullut uudistus poisti kuntarajojen merkityksen julkisen liikenteen lippujen hinnoittelussa pääkaupunkiseudulla. Aiemmin hinnoittelu perustui nimenomaan kuntarajoihin.

Nyt kuntarajoilla ei ole enää väliä, vaan uudet vyöhykkeet menevät todellisten etäisyyksien mukaan. Tämä tekee helpommaksi pendelöinnin pääkaupunkiseudun kaupunkien rajojen yli ja on tehokas apu halutuimmilla aluilla hämmentävän korkeiksi karanneiden asuntojen vuokrien ja hintojen haittoja vastaan.

 

Hämeenlinnasta lähtee 50 junavuoroa päivässä. Matka Pasilaan vie 59 minuuttia ja Tampereen keskustaan 41 minuuttia. Asuntojen vuokrat, hinnat ja tarjonta ovat vehreässä pikkukaupungissa todella houkuttelevia Helsinkiin ja Tampereeseen verrattuna.

Pendelöinti ei juuri poikkea pääkaupunkiseudun sisäisistä matka-ajoista ruuhka-aikaan. Puolisoista toinen voi käydä esimerkiksi töissä Tampereella ja toinen Helsingissä.

 

Tilastokeskus kertoo tänään tuoretta tietoa asuntojen vuokrien kalleudesta, mutta samalla myös siitä, kuinka paljon vuokrataso laskee, jos siirrytään hieman kuumimman kysynnän alueelta sivuun.

Etäisyys vaikuttaa vuokriin ja hintoihin enemmän kuin mitä tavallista arkea määrittävissä matka-ajoissa on todellisuudessa eroa.

Kaupungistuminen on Suomessa nyt erittäin kiivasta, ja se uhkaa jo keskisuurten kaupunkien elinvoimaisuutta. Tästä olemme varoittaneet toistuvasti.

Kasvussa ovat nyt ainoastaan kaikkein suurimmat keskukset, joissa asumiskulujen taso on iso haaste, eikä se ratkea pelkästään uudisrakentamisella, koska uudisrakentamisen kustannukset ovat niin korkeat.

 

Apuun tarvitaan lisäksi käteviä ja nopeita julkisia liikenneyhteyksiä hyödyntävää pendelöintiä.

Halu asua lähellä työpaikkaa on erityisesti lapsiperheillä kiistatta selvässä kasvussa.

Ei silti saa unohtua, että ensinnäkin muutos preferensseissä ei edelleenkään koske kaikkia, vaan selkeästi tiettyä osaa kotitalouksista ja toiseksi erityisesti pääkaupunkiseudulla ajatus muutosta työpaikan lähelle on ylipäätään taloudellisesti realistinen vain osalle perheitä.

 

Miksi sitten pendelöinnin tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntämisessä on paljonkin parantamisen varaa?

Matka-aikojen ja kustannusten voisi ajatella muodostavan ikään kuin tasaisia renkaita veteen.

Tosiasiassa nopea, suhteellisen edullinen ja ekologinen raideliikenne synnyttää paikoin yllättävän etäältäkin hyviä pendelöintimahdollisuuksia. Mutta se, kuinka vähän ne asuntomarkkinoille nyt heijastuvat, tulee yhtä lailla esiin vertaillessa pääkaupunkiseudun kaupunkeja tai vertaillessa pääkaupungin ja Tampereen välistä radanvartta.

 

Asuminen suurimpien kasvukeskusten halutuimmilla alueilla on noussut Suomessa kansainvälisestikin vertaillen varsin kalliiksi.

Yhtä aikaa on totta, että asumiskustannuksensa voi siitä tasosta puolittaa ja silti asua kansainvälisesti vertaillen kohtuullisen työmatkan päässä. Luonnollisesti tämä on vain yksi näkökulma asumisen kalleuteen, mutta sellainen, jota ei myöskään ole syytä sivuuttaa.