Mielipiteet

Mielipide: Pyöräteiden rakentaminen ydinkeskustaan ei heikennä liikkumisrajoitteisten pysäköintimahdollisuuksia

Pyöräilymahdollisuudet Hämeenlinnan keskustassa mietityttävät. Ensi vuoden loppusyksystä pitäisi olla valmiina pyöräily-yhteys Sibeliuksenkadun varressa eli pohjoisesta etelään ja etelästä pohjoiseen. Kuva: Riku Hasari
Pyöräilymahdollisuudet Hämeenlinnan keskustassa mietityttävät. Ensi vuoden loppusyksystä pitäisi olla valmiina pyöräily-yhteys Sibeliuksenkadun varressa eli pohjoisesta etelään ja etelästä pohjoiseen. Kuva: Riku Hasari / HäSa, arkisto

Tapio Yli-Koveron mielipide pyöräilyn kieltämisestä keskustassa (HäSa 18.6.2021) sisälsi lähes ainoastaan valheita, tietämättömyyttä ja asiavirheitä.

Kirjoituksesta paistoi läpi ja lopussa vielä todettiinkin, että Yli-Kovero ei kannata tasa-arvoa ainakaan kulkumuotojen välille. Hänen mielestään pyöräily keskustassa tulee kieltää, mutta autolla täytyy päästä oven eteen. Hullunkurinen ajattelutapa, kun kansallinen ja kansainvälinenkin tavoite on lisätä liikkumista ja pyöräilyä, sekä leikata päästöjä merkittävästi. Myös Hämeenlinna on sitoutunut hiilineutraalisuustavoitteisiin.

Pysäköintipaikoista oikeasti esteettömiä

Toisin kuin Yli-Kovero väittää, pyöräteiden rakentaminen ydinkeskustaan ei johda liikkumisrajoitteisten pysäköintimahdollisuuksien heikkenemiseen. Päinvastoin; hankkeen yhteydessä voidaan selvemmin merkitä liikuntarajoitteisten pysäköintipaikat ja tehdä niistä oikeasti esteettömiä. Nykyisinhän pysäköintipaikat eivät ole lähelläkään esteettömyyden vaatimuksia.

Yli-Koveron mukaan ei ole itseisarvo, että keskustaan pääsee kaljalle pyörällä. Autolla kaljalle pääseminenkö siis on itseisarvo? Kaikilla kulkumuodoilla liikkuvat haluavat keskustassa samojen kahviloiden ja liikkeiden äärelle. Nykyisillä järjestelyillä pyöräilijät on tyystin jätetty yhtälön ulkopuolelle.

Vastoin Yli-Koveron väitettä, että pyörätie autioittaa keskustan ja vähentää elinvoimaa, tutkimukset osoittavat, että liikenneympäristön rauhoittaminen ja pyöräilyn edistäminen lisää elinvoimaa ja tuo vilskettä keskustaan.

Liikenneviraston (nykyinen Väylä), ympäristöministeriön sekä Jyväskylän, Rauman ja Kauniaisten kaupunkien rahoittamassa Bikenomics-selvityksessä on todettu tutkimusten osoittavan, että pyörällä ja kävellen saapuvien ostovoima on vähintään yhtä suuri kuin autolla saapuvien – siis vähintään yhtä suuri – ja liikkeiden myynnin todettiin kasvaneen moninkertaisesti lähialueiden liikkeisiin verrattuna liikenteen rauhoittamisen ja pyöräilyn lisäämisen ansiosta.

”Keskustassa ei paljoa pyöräillä”

Lisäksi Yli-Kovero viittasi tekstissään keskustan vähäiseen pyöräilijöiden määrään nykytilassa. Huomio on oikea, vaikkakin perustui kahden minuutin mittaisen tarkastelujakson tuloksiin ja tarkastelu suoritettiin autoliikenteen maailmaan rakennetulla väylällä. Keskustassa ei paljoa pyöräillä, koska siellä ei ole missä pyöräillä. Itä-länsi-suunnassa keskustan läpi jokseenkin pääsee ja kävelykadun kautta kulkeekin runsaasti pyöräilijöitä. Eihän autoilukaan ole suosittua umpimetsässä, kun siellä ei ole katuja missä ajaa.

Mielipiteensä Yli-Kovero lopettaa kysymyksellä onko oikein tehdä jotain vähemmistön kannalta suopeaa. Minun mielestäni tasa-arvo on aina tavoittelemisen arvoista. Myös kulkumuotojen välillä.

Lisäksi me haluamme pyöräilyä lisätä, jolloin vähemmistöstä tulee yhä suurempi ja suurempi, kunnes se on vertainen autoilijoiden määrän kanssa. Vähemmistö ei kasva polkemalla, paitsi pyöräilyn osalta.

Menot