Mielipiteet

Mielipide: Sähköautoilu ei mene päin seinää

Myyntitilastot kertovat, että vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen aikana ensirekisteröidyistä henkilöautoista 25,9 % oli latausautoja eli lataushybrideitä tai sähköautoja. Sähköautojen osuus oli 5,4 %. Kuva: Riku Hasari
Myyntitilastot kertovat, että vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen aikana ensirekisteröidyistä henkilöautoista 25,9 % oli latausautoja eli lataushybrideitä tai sähköautoja. Sähköautojen osuus oli 5,4 %. Kuva: Riku Hasari / HäSa, arkisto

Kansanedustaja Lulu Ranne (ps.) kirjoitti 27.7. mielipiteenään: ”Autojen sähköistäminen ajaa pian päin seinää”.

Hän perusteli käsitystään muun muassa tämän lehden taloustoimittajan (17.7.) kirjoituksella, jonka mukaan kauppojen pitäisi moninkertaistaa sähköliittymänsä ja sähköverkkonsa.

Tuo ajatus perustuu ilmeisesti siihen, että kuvitellaan lähes kaikkien autolla kaupassa kävijöiden haluavan ladata samaan aikaan autonsa tyhjä akku täyteen kaupan parkkipaikalla ostoksia tehdessään.

Kyllä minä uskon, että sähköautoilijat mieluiten lataisivat autonsa omassa latauspisteessä, olkoonpa kyse omakotitalosta tai kerrostalosta. Hyvällä suunnittelulla niihin molempiin voidaan järjestää kohtuuhintainen latausmahdollisuus.

”Ei ole ongelma sähkön siirtokyvyn kannalta”

Lisäksi tarvitaan pitkiin matkoihin yleisiä latausmahdollisuuksia. Niitä varmaankin tulee lisää sähköautoilun yleistyessä.

Nykyisin henkilöautoilla ajetaan keskimäärin 50–60 kilometriä vuorokaudessa. Siihen tarvitaan niin vähän sähköä, että sen voi ladata silloin, kun auto on kotona vaikkapa yöaikana.

Sähköautoilu ei ole ongelma sähkön siirtokyvyn kannalta koska sähkön tarve on pieni verrattuna polttomoottoriautojen energiantarpeeseen, eikä kaikkia polttomoottoriautoja heti korvata sähköautoilla.

Menot