Mielipiteet

Mielipide: Selkäranka katkesi ja asia upposi umpihankeen – Lumityöpalaute on otettava vakavasti

Maanantainen näkymä Matti Alangon kadulta Hämeenlinnan Kaurialasta. Kuva: Riku Hasari
Maanantainen näkymä Matti Alangon kadulta Hämeenlinnan Kaurialasta. Kuva: Riku Hasari

Lähes aina Hämeen Sanomien alanurkkakirjoitukset ovat mielenkiintoisia ja teräviä, joskus jopa loistavan sarkastisia kannanottoja.

Uutispäällikkö Markku Uharilta menivät kuitenkin ajatukset pahasti hankeen (HäSa 4.2.).

Talvi on pitkästä aikaa Etelä-Suomessakin runsasluminen, jopa normaali ja aiheuttaa kuormitusta myös katujen kunnossapidolle.

Samalla se tuo esille kaupungin säästöohjelmien ongelmakohtia, kun aurauskalustoa ei ole tarpeeksi ja ulkoisia urakointisopimuksia on kymmeniä.

Kokemukseni rajoittuvat asuinalueeni Hattelmalan kylän kunnossapidon tilaan. Uskoisin, että alue on nykyään tyypillinen pientalovaltainen asuinalue, jossa kunnossapitoluokituksen mukaisesti on kaikkia 1, 2 ja 3 luokan teitä ja väyliä.

Jalankulku- ja pyöräteiden auraus ongelmana

1-luokan tiet aurataan kiitettävästi ja 2-luokan läpiajotietkin alle 12 tunnin kuluessa sateesta. Ongelma näillä teillä on läheisten jalankulku- ja pyöräteiden auraus, joka on erillisten urakoitsijoiden vastuulla. Ajoväylän auraaja heittää lumivallin pyörätielle, ja kun se aurataan 2–3 vuorokauden kuluttua, on pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden joskus pakko siirtyä ajoradalle, joka on paitsi vaarallista myös lainvastaista.

Tällä hetkellä esimerkiksi Hiirihaukantien viereinen jalkakäytävä on ollut kolme viikkoa auraamatta, koska siihen on aurattu noin metrin korkuinen lumivalli ajoradalta. Jalankulkijoilla on noin puoli metriä leveä tampattu polku ja tämä on samalla liikennemerkillä osoitettu pyörätie.

2-luokan asuinkadut aurataan yleensä hyvin arkena vuorokauden kuluessa ja niillä pystyy liikkumaan hyvin autoilla, jotka tamppaavat lumen tiiviiksi ennen aurausta. Ongelma syntyy, kun ilma lauhtuu ja ajoväylälle tamppaantunut lumikerros sulaa pehmeäksi sohjoksi.

Eivät auta auton järjestelmälyhenteet

Silloin eivät auta mitkään lyhenteet auton ajojärjestelmässä, vaan pienikin mäki pysäyttää auton. Kaikilla kun ei ole maasturia. Kolmas taso on erilliset pyörätiet ja puistokäytävät, joilla on ihan omat urakoitsijat ja ne aurataan 2–3 vuorokauden kuluessa. Isomman sateen jälkeen pari päivää näillä teillä sopivia liikennevälineitä ovat sukset ja lumikengät – liukuvat tai tavalliset.

Mielestäni katujen kunnossapito on heikentynyt olennaisesti ”vanhoista hyvistä ajoista”, jolloin kunta vastasi kaikista katujen lumitöistä. Silloin vastuu oli alueellinen ja kaikki väylät tuli kerralla kuntoon.

Nyt esimerkiksi tällä kylällä urakoitsijoita lienee ainakin kolme ja hoitotasoja neljä tai viisi. Ongelmat esiintyvätkin yleensä näillä ”urakointirajoilla”, jolloin lumia siirretään ajoradalta jalkakäytävälle ja kohta takaisin. Samoin esimerkiksi linja-autopysäkkien ja suojateiden esteettömyys jää yleensä hoitamatta ajoradan aurausvallien ollessa esteinä.

Palautteeseen pitää suhtautua nöyrästi

Vielä vakavampi kömmähdys Markku Uharilta on palautteen antajien väheksyminen ja halveksunta nimeten heitä jopa ”katkeroituneiksi”. Nykyään on yleinen tapa kerätä asiakkailta palautetta ja tähän palautteeseen tulee aina suhtautua nöyrästi kunnioittaen.

Palautteen antaja kertoo oman subjektiivisen näkemyksensä, miten hän asian kokee. Palautteen vastaanottajan tulee koota palautteiden kokonaisuus ja verrata sitä omaan asiantuntijan näkemykseensä ja toteutettavissa oleviin mahdollisuuksiin, jotka vain hän tuntee.

Jos jostain asiasta tulee paljon palautetta, on ilmiselvää, että jokin asiassa mättää. Tällöin on aina syytä nöyränä tutkia ja kehittää parannuskeinoja. Palautejärjestelmä on aina kehittämisen moottori ja palautteen halveksiminen on vakava kehittämisen jarru.

Kaupungilla on vastuunsa kokonaisuudesta

Vaikkakin katujen kunnossapitoa on ulkoistettu, ei se lyhennä kaupungin vastuuta katuverkoston kunnossapidon kokonaisuuden hallinnasta. Kunnossapidon johdon resurssit eivät varmasti riitä kaikkien väylien valvontaan, joten palautejärjestelmä on oivallinen ja ilmainen kanava laajamittaiseen valvontaan ja sitä tulee hyödyntää nöyrästi, harkiten ja ymmärtäen. Palautteen antajat ovat kunnossapidon johdon silmiä ja korvia.

Kuitenkin meillä on nyt ihanan perinteinen, luminen ja pakkasen kuivaama ulkoilutalvi ja aivan loistavat latuverkostot jopa metsälatuineen. Nautitaan siis talvesta ja jatketaan keskustelua palautekanavillakin.

Menot