fbpx
Mielipiteet

Mielipide: Tällä keinolla saadaan keskustapysäköinti ratkaistuksi ilman kuntalaisten rahoja

Kuva: Pekka Rautiainen
Hämeenlinnan parkkipaikoista keskustelu tuntuu olevan ikiliikkuja. Arkistokuva: Pekka Rautiainen / HäSa

Hämeenlinnan keskustan kaavoitus on pysähtynyt, koska ilman pysäköintiratkaisua keskuskorttelia ei kannata kunnolla rakentaa. Ratkaisu voisi olla pysäköinnin järjestäminen keskuskorttelin alle.

Jos keskuskortteli rakennetaan, joudutaan joka tapauksessa kaivautumaan pari kolme kerrosta maan alle. Jos kaivettaisiin 2–3 kerrosta lisää, saataisiin korttelin alle rakennettavaan pysäköintiluolaan keskustan kehittämiseen riittävät pysäköintitilat.

Lue myös:  Aiempia kirjoituksia pysäköinnistä

Keskuskorttelin alle joudutaan joka tapauksessa rakentamaan pysäköintitilat ja niihin sisään- ja uloskäynnit. Jos keskuskorttelin rakentamiseen yhdistetään lisäpysäköinnin rakentaminen, saadaan pysäköintiluolan yläosien ja ajoluiskien rakentaminen ikään kuin ilmaiseksi, joka tapauksessa minimaalisin kustannuksin toriparkkiin verrattuna.

Pysäköintiluolan rakentaminen voi tapahtua keskustakorttelin alueella häiritsemättä merkittävästi keskustan elämää sen lisäksi, mitä keskustakorttelin rakentaminen muutenkin aiheuttaa.

Maksimaalinen rakennusoikeus

Tämä tietysti maksaa. Tämän takia tontille on annettava maksimaalinen rakennusoikeus korkeine asuin- ja toimistotaloineen. Rakennusten on oltava niin korkeita, että ne näkyvät moottoritielle osoittaen, että Hämeenlinna on oikea kaupunki eikä mikään nukkumalähiö.

Tällä ratkaisulla estetään keskustan jatkuva kuihtuminen, jota osaltaan kiihdyttää tapahtunut valtionhallinnon poistuminen Vanajantielle. Riittävän rakennusoikeuden myöntämisellä saadaan keskustapysäköinti ratkaistuksi ilman kuntalaisten rahoja.

Menot