Mielipiteet

Mielipide: Tekojäärata olisi järkevää rakentaa – Kustannukset voivat jäädä yllättävän pieniksi

Viimeisimmät pikaluistelukilpailut on Hämeenlinnassa järjestetty Hämeensaaren jäällä – järjestäjänä Kalevan kierros -seura Hämeenlinnan Hitaat. Touko Savolainen luikutteli 10 kilometrin matkan voittajaksi vuonna 2006. Kuva: Pekka Kiviharju
Viimeisimmät pikaluistelukilpailut on Hämeenlinnassa järjestetty Hämeensaaren jäällä – järjestäjänä Kalevan kierros -seura Hämeenlinnan Hitaat. Touko Savolainen luikutteli 10 kilometrin matkan voittajaksi vuonna 2006. Kuva: Pekka Kiviharju

Hämeenlinnassa on palloteltu luistelumahdollisuuksia jo vuosia. Torin hauska, mutta jokseenkin ”kokoa ja pura -järjestely” ei ehkä ole sitä, mitä perheet laajemmin haluavat.

Myös ilmastolla on merkittävä rooli perheiden talviurheiluun, sillä enää ei voi olla varma, ehtiikö talven harrastusmahdollisuuksia saada kuntoon ennen kevätaurinkoa.

On tarjottava luistelumahdollisuuksia

Erityisesti nuorille, perinteisenä jääkiekkokaupunkina, meidän tulisi tarjota talvikaudella reilusti luistelumahdollisuuksia ja sitä myötä mahdollisuus mielenkiintoiseen harrastukseen – aivan samoin, kuin Ahveniston moottoriradan hiihtomahdollisuudet.

Luistelu jos mikä olisi aktiviteetti, missä nuoret voisivat purkaa energiaansa terveellisellä tavalla.

Mielestäni Hämeenlinnaan on järkevää rakentaa tekojäärata ja huomioida myös kunto- ja retkiluistelijat.

Pullerille tai Tuomelan kentälle

Oikeita ja mahdollisia sijoituspaikkoja ovat Pullerin liikuntapuisto tai Tuomelan koulun kenttä.

Molemmissahan on ollut perinteinen ulkojää jo ammoisina aikoina ja kentän hoito pystyttäisiin ainakin osittain hoitamaan koulun huoltomiesten tai kenttämiesten toimesta.

Käyttökuluissa voi saavuttaa säästöä

Nykytekniikalla on myös mahdollisuus aikaansaada merkittäviä käyttökulujen säästöjä käytettäessä hybridi-teknologiaa ja meiltä löytyy myös sen osaamista Loimua oy:n kautta.

Tehtiinpä tekojäärata sitten Pullerille tai Tuomelaan, niin molemmissa olisi mahdollisuus hyödyntää kyseistä teknologiaa ja samalla käyttökulujen osalta rasittaa kaupunkia niin vähän kuin mahdollista.

Myös TEM jakaa kiinteistöjen lämmitysjärjestelmien uusimiseen valtion tukea ja lisäksi tekojääradan kustannuksiin voi hakea valtionapua OPM Liikuntapaikkarakentamiseen liittyvältä momentilta.

Eli, mikäli olemme huolellisia ja aktiivisia, voivat kaikkinensa kustannukset olla hämmästyttävän pieniä saatuun kaupunkilaisten iloon ja hyötyyn nähden, myös käyttökulujen osalta.

Lue myös: Hämeenlinna tarvitsee ison tekojään (mielipide, 31.12.2020)

Menot