Mielipiteet

Mielipide: Vanhat autot kannattaa käyttää loppuun

Tiensä päässä vai uuden "elämänsä" alussa? Kuva: Rauno Lahti
Tiensä päässä vai uuden "elämänsä" alussa? Kuva: Rauno Lahti

Suomen ilmastopaneelin autokalkulaattorin lanseerauksessa hypetettiin sähköautoa ja väitettiin, että se on lähes heti edullisin vaihtoehto.

Autokalkulaattorissa vertailtiin keskenään vain uutta polttomoottoriautoa ja uutta sähköautoa. Hyväkuntoisen auton käyttäminen loppuun on omistajalleen ja kansantaloudelle selvästi taloudellisempi ratkaisu kuin uusi sähköauto ja se on myös ympäristöystävällinen ratkaisu.

Suurimmalla osalla autoilijoista on jo toimiva auto. Siksi on syytä verrata nykyistä autoa uuteen sähköautoon. Jo omistamaansa autoa ei tarvitse ostaa uudelleen tai jos niin vastaavia käytettyjä saa muutamalla tuhannella eurolla.

Käytetyn päästöt jo ilmakehässä

Käytetyn auton valmistus ei lisää globaaleja hiilidioksidipäästöjä, koska sen valmistuksen päästöt ovat jo ilmakehässä. Uuden sähköauton valmistus lisää päästöjä.

Laskin autokalkulaattorilla oman tilanteeni. Vertailtavana olivat ylemmän keskiluokan hyväkuntoinen vanha farmariauto, jonka keskikulutus on 8 l/100 km bensiiniä ja autokalkulaattorin valitsema keskikokoinen sähköauto.

Autokalkulaattoriin laitoin autoni kulutuksen yläkanttiin eli 10 l/100 km ja vuotuiseksi ajosuoritteeksi 20 000 km. Viiden vuoden kuluttua nykyinen autoni olisi laskurin elinkaarikustannusten mukaan minulle 28 000 euroa edullisempi ratkaisu kuin uusi sähköauto ja 15 vuoden jälkeenkin vielä jonkin verran edullisempi.

Stressiä latauspaikan takia

Sähköauto aiheuttaa lisäksi jatkuvasti stressitilanteita latauspaikkojen takia. Mitään ”varakanisteria” ei ole käytettävissä vaan pidemmät matkat tulee suunnitella siten että matkan varrella on riittävästi latauspisteitä.

Nykyiset sähköautot joutuu lataamaan keskimäärin 300 kilometrin ajon jälkeen ja latausaika pikalaturiakin käytettäessä on tyypillisesti yli tunnin verran.

Talvella sähköautojen sisätilojen lämpimänä pitäminen kuluttaa akkuja. Ajomatka putoaa noin puoleen ilmoitetusta tai tarvitaan Webasto- tyyppinen päästöjä aiheuttava lisälämmitin auton sisätiloja lämmittämään.

Lisäksi akut eivät muutenkaan kylmässä toimi hyvin. Sähköautoihin ei tyypillisesti voi edes asentaa vetokoukkua eikä kytkeä peräkärryä, mikä on paha puute.

Sähköauto varteenotettava kaupungeissa

Kaupunkien sisäisessä liikenteessä sähköauto on varteenotettava vaihtoehto, mutta kaupunkien ulkopuolella niillä ei toistaiseksi ole suurta merkitystä.

Ainakaan taloudellisista syistä sähköauton ostamista ei kannata harkita, vaan nykyinen auto kannattaa käyttää ”loppuun”.

Sähköautojen tekniikka ja standardit kehittyvät nopeasti joten on parempi odottaa uusia ratkaisuja kuten standardoituja nopeasti vaihdettavia akkupaketteja.

Vasta kun sähköautolla talvenkin huonoissa olosuhteissa pystyy yhtäjaksoisesti ajamaan 1000 km, on se kaikille käyttökelpoinen vaihtoehto.

Vanhan auton käyttö on taloudellista

Vanhalla autolla ajaminen ja sen kunnossa pitäminen on taloudellisin vaihtoehto vaikka sitä ei autokalkulaattorin lanseerauksessa ideologisista syistä mainittu.

Se on myös ekoteko, jos ajosuorite on pieni. Vanhan auton ”valmistus” ei synnytä uusia päästöjä eikä kuluta luonnonvaroja kuten uuden sähköauton valmistus. Vanhan auton päästöt syntyvät vain sen ajosuoritteesta.

Polttoaineeksi on tarjolla ympäristöystävällisiä ratkaisuja ja auton voi muuntaa kaasukäyttöiseksi, jos haluaa erityisesti vähentää ilmastopäästöjä.

Vanhan auton käyttäminen niin pitkään kuin mahdollista on omistajan, kansantalouden ja ilmaston kannalta Suomessa edullinen ratkaisu. Käytettyjen hyväkuntoisten autojen tuonti Suomeen ei myöskään ole niin paha asia kuin väitetään.

Päivän lehti

29.1.2020