Mielipiteet

Mielipide: VR suitsuttaa ympäristöystävällisiä vetureitaan, mutta miksi Hämeenlinnassa käytetään vanhoja dieselvetureita 1980-luvulta, ihmisten takapihalla?

Vanhoja dieselvetureita Hämeenlinnan ratapihalla taustallaan uudehkoja Keinusaaren kerrostaloja. Kuva: Rauno Lahti
Vanhoja dieselvetureita Hämeenlinnan ratapihalla taustallaan uudehkoja Keinusaaren kerrostaloja. Kuva: Rauno Lahti

VR Groupin sivustoilla kerrotaan, kuinka uudet dieselveturit on suunniteltu erityisesti tavaraliikenteen tarpeisiin. Lähes kaksi kertaa vanhoja dieseleitä tehokkaammat veturit ovat vähäpäästöisiä ja tarvittaessa niissä voi käyttää polttoaineena biodieseliä.

Lähes hiilineutraalien kuljetusketjujen muodostaminen myös sähköistämättömillä rataosilla on pian aikaisempaa yksinkertaisempaa.

VR Group teki huhtikuussa hankintapäätöksen 60 uudesta dieselveturista. Ensimmäiset veturit saadaan nyt koekäyttöönkö?

Dieselit savuavat ihmisten takapihalla

Miksi Hämeenlinnassa käytetään vanhoja dieselvetureita 1980-luvulta, ihmisten takapihalla? VR Groupin sivustoilla vetokalustoyksikön johtaja Mihail Lipiäinen kertoo, kuinka 60 uutta veturia on hankittu ja tulevat milloin?

Myös VR Transpointin rautatielogistiikan myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen yhtyy biodieselilillä toimivien ja hiilineutraaliutta edistävien vetureiden suitsutukseen: ”Haluamme tarjota asiakkaillemme hiilineutraaleja kuljetusketjuja… sillä 90 prosenttia hiilipäästöistä pystytään biodieselin avulla kompensoimaan.”

Ovatkos Keinusaari ja Asemantaka sähköttömiä?

Mietin, eikös dieselvetureita käytetä enää vain sähköistämättömillä alueilla? Ovatkos Keinusaaren ja Asemantaan alueet sitten sähköttömiä ja niihin rakennetaan koko ajan lisää kerrostaloja dieselhöyryjä haistelemaan?

VR Groupin sivustoilla Kosonen kertoo sähköistämättömien ratojen joukossa olevan paljon esimerkiksi teollisuus- ja satamaratoja sekä raakapuukuljetusten kannalta merkittäviä reittejä, joilla liikenne on jatkuvaa.

Itse mietin, onko se kyseisiä firmojen maineelle hyväksi, jos käyttävät kuljetuksissaan vanhanaikaisia vetureita, jotka ovat ympäristö- sekä yksilöterveyshaitallisia päästöineen. Dieselpäästöt on luokiteltu syöpää aiheuttaviksi ja hengityselimistöä ärsyttäviksi höyryiksi.

Uudet päästönormit eivät näy Hämeenlinnassa

Mitä hyödyttää, vaikka Mihail Lipiäinen kertoo sivustoilla, kuinka ”uuden moottorin ohjaus on parantunut, ja erilaiset suodattimet ovat kehittyneet ja päästönormit saavutetaan ilman AdBlue-lisäystä”, jos tämä ei käytännössä näy Hämeenlinnassa?

Uusien vetureiden päästöjä vähentää sekin, että veturissa on kaksi 950 kilowatin moottoria. Kahdella pienemmällä moottorilla saavutetaan pienemmät päästöt kuin yhdellä suurella. Lisäksi veturia voi tarvittaessa ajaa vain yhdellä moottorilla.

Kunnes veturionni koittaa täällä takapajulassa…

”Uuden veturin päästöt ovat huomattavasti vanhoja vetureita pienemmät”, Lipiäinen suitsuttaa. Tyhjäkäyntikin kai loppuisi, kun uutukaisten ominaisuuksiin kuuluu miehen mukaan myös start/stop-tekniikka, joka säästää polttoainetta ja luontoa.

Kunnes tämä veturionni kattaa takapajulan, mietin, mitä teollisuuslaitokset voisivat tehdä esimerkiksi omien tukkikuljetustensa ympäristöetiikan parantamiseksi? Sponssaako yhtiö uusien veturien hankkimista? Laitetaanko veturin kylkeen mainos Tämän veturin rahoitti… -teollisuus?

Miten tehdas edistää radan varrella dieselmoottoreiden kaasuja haistelevien hyvinvointia ja terveyttä? Suosimmeko ylipäätään sellaista tavarantoimittajaa tai tehdasta, joka ohittaa ympäristön tai ihmisten hyvinvoinnin?

 

VR Transpointin vastaus kirjoitukseen (lisätty 10.8.2021 kello 12.53):

Ratapihoilla tehtäviä vaihtotöitä tarvitaan

Teija Sydänmaanlakka pohtii mielipidekirjoituksessaan, miksi VR käyttää toiminnassaan Hämeenlinnan ratapihalla vanhoja savuavia dieselvetureita.

Hämeenlinnasta suuntautuva tavaraliikenne on pitkälti alueen elinkeinoelämän liikennettä vientisatamiin, jonne raideyhteyttä ei ole vielä sähköistetty. Lisäksi valtaosa Suomen ratapihojen järjestelyraiteista ovat sähköistämättömiä, joten dieselvetureita tarvitaan edelleen.

Ratapihoilla siirrämme tavaravaunuja ja kokoamme junia dieselvetureilla. Nämä vaihtotyöt ovat tavaraliikenteen kuljetuksille välttämättömiä toimenpiteitä, kun kuljetamme tavaraa ja raaka-aineita teollisuuden tarpeiden mukaisesti. Vaihtotöissä voi toisinaan esiintyä pakokaasu- ja meluhaittoja, mutta vetureita ei kaasuteta millään tavalla tahallaan ja äänet ovat normaaleja rautatieliikenteeseen kuuluvia ääniä.

Junien aikataulut suunnitellaan tarkasti

Junien liikkeet ja aikataulut suunnitellaan hyvin tarkasti. Ennen junan matkaan lähtöä on junille rautatieturvallisuusnormien mukaisesti tehtävä muun muassa huolellinen liikennöintitarkastus.

Vetureiden on oltava tämän välttämättömän toimenpiteen ajan käynnissä (tyhjäkäynnillä), jotta vetureiden paineilmakompressorit saavat pumpattua vaunujen jarrujohtoihin ilmaa niin, että vaunujen jarrut irtoavat ja mahdollistavat junan liikkeelle lähdön.

Rautatieliikenne on Suomessa tarkasti säänneltyä, ja toimimme toimilupamme edellyttämällä tavalla. Hämeenlinnan ratapihan raiteistokapasiteetin käytössä on huomioitava, että tavarajunat operoidaan pääasiassa matkustajaliikenteen mahdollistamissa rajoissa.

Asiakkaamme toimivat ympäri vuorokauden

Lisäksi asiakkaidemme tuotantolaitokset ovat toiminnassa usein ympäri vuorokauden ja logistiikkaketjun katkeamattomuuden vuoksi toimintamme on myös ympärivuorokautista. Toisinaan on myös tilanteita, jolloin vetureita joudutaan säilyttämään eri paikoissa kuin normaalisti.

Tällaisia ovat esimerkiksi tilanteet, joissa liikenteenohjaus on varannut jonkun tietyn raiteen tulevalle tai lähtevälle junalle. Myös rataviat ja ruuhkat voivat aiheuttaa poikkeustilanteita, jotka eivät välttämättä näy ulkopuolisille, mutta vaikutukset toimintaamme ovat lähes välittömiä.

Nykyinen dieselveturikalustomme on osittain jo vanhaa. VR Group on tilannut 60 uutta dieselveturia, ja nämä uudet veturit tulevat käyttöön pääosin tavaraliikenteeseen. Ne tehostavat ratapihoilla tehtävää vaihtotyötä sekä sähköistämättömien rataosien junaliikennettä.

Uudet veturit tulevat päihittämään myös käytössä olevat vanhat dieselveturit päästöominaisuuksiltaan. Uusien veturien saamisessa toki menee vielä hetki ja niiden koeajot päästään suorittamaan vuonna 2022, jonka jälkeen ensimmäiset uudet dieselveturit aloittavat kaupallisessa liikenteessä.
Pahoittelemme tapahtunutta ja siitä aiheutunutta harmia.

Ilkka Anttila
suunnittelu- ja kalustojohtaja
VR Transpoint

Menot