Mielipiteet

Mielipidevieras: Suomalainen innovaatio puhdistaisi olemassa olevatkin dieselautot

Huhut dieselautojen kuolemasta ovat ennenaikaisia ja liioiteltuja. Diesel on edelleenkin monin tavoin taloudellinen ja kestävä kulkuneuvo pitkien etäisyyksien Suomessa. Kuva: Rauno Lahti
Huhut dieselautojen kuolemasta ovat ennenaikaisia ja liioiteltuja. Diesel on edelleenkin monin tavoin taloudellinen ja kestävä kulkuneuvo pitkien etäisyyksien Suomessa. Kuva: Rauno Lahti

Politiikassa on tullut usein tavaksi vannoa aina kulloinkin yhden totuuden nimiin. Myös tiettyjä asioita lähdetään toistelemaan ja ratkaisuksi monimutkaisiin asioihin annetaan näin liian yksinkertaisia, usein toimimattomiakin ratkaisuja.

Liikenteen päästöjen kohdalla tällaiseksi kaiken ratkaisevaksi toimeksi on otettu liikenteen sähköistäminen. Pitkällä aikavälillä se voi ollakin ratkaisu, mutta tämänkin yhden totuuden politiikkaan liittyy monta mutta-sanaa.

Saksalainen taloustieteen emeritusprofessori Hans-Werner Sinn ihmetteli ajatuksia herättävässä kirjoituksessaan sitä, että EU:n laskelmissa sähköautojen hiilidioksidipäästöt ovat aina nolla. Näinhän se ei todellakaan ole.

Sinn ei ole kuka tahansa taloustieteilijä, vaan hän toimii Saksassa mm. valtiovarainministeriön neuvoa-antavassa ohjausryhmässä ja hänet on valittu myös kotimaansa Vuoden Taloustieteilijäksi. On hänet rankattu myös Saksan vaikutusvaltaisimmaksi taloustieteilijäksi.

Ratkaisevaa on, miten sähkö autoihin tuotetaan

Olen usein ihmetellyt sähköautojen nimeen vannovien argumentteja, sillä ratkaisevaahan on isolta osalta myös se, millä tavalla sähkö autoihin tuotetaan.

Sinn lisäksi muistutti, että sähköautojen hiilidioksidipäästöt nousevat varsin korkeiksi, kun mukaan lasketaan latauksen lisäksi myös valmistuksen ja akkutuotannon päästöt. Ja pitäisihän ne tietenkin laskeakin, sillä eihän lopulta sillä ole mitään merkitystä miten ja missä vaiheessa päästöt syntyvät, vaan sillä, miten paljon päästöjä kaiken kaikkiaan syntyy.

Sähköautojen kokonaispäästöt jopa suuremmat

Liikenteen päästöongelmien ratkaisuksi esitettyjen sähköautojen elinkaaren kokonaispäästöt ovatkin lopulta jopa suuremmat kuin nykyaikaisen dieselauton.

Esimerkiksi keskikokoisella sähköautolla on ajettava 219 000 km ennen kuin hiilidioksidipäästöt ovat edes nykydieseleiden tasolla. Tämän pitäisi viimeistään herättää vain sähköautouskoon vannovat.

EU:n politiikka ei toimi

EU:n autonvalmistajille asettama tavoite myytyjen autojen keskimääräisistä 59 grammaa hiilidioksidipäästöistä ei Sinnin mukaan ole edes mahdollinen eikä perusteltavissa.

EU:n politiikka on jopa johtanut siihen, että kun vielä vuonna 2016 EU:ssa uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt olivat 118 grammaa kilometrillä, niin kaksi vuotta myöhemmin 2018 ne oli ”taitavilla” EU-määräyksillä ”pudotettu” 120 grammaan. Politiikka on siis rikki eikä toimi.

Sinn päättääkin kirjoituksensa paljon puhuvasti todeten, että EU:n lainsäätäjät eivät joko tiedä, mitä ovat tekemässä, tai sitten he haluavat tietoisesti johtaa EU-kansalaisia harhaan.

Ratkaisu liikenteen päästöjen vähentämiseen löytyy lopulta oikeiden ratkaisujen summasta. Tärkeää on saada nykyinen teillämme nyt ja vielä vuosikausia liikkuva autokantamme päästöiltään puhtaammaksi.

MyDiesel pudottaa päästöt

Suomalainen Nesteen diesel-innovaatio MyDiesel olisi tässä yksi parhaimpia. Kokonaan jätteistä ja tähteistä tehty MyDiesel pudottaa tavallisen dieselauton päästöjä jopa 90 %.

MyDieselin ”elinkaaren aikaiset” päästöt ovat 90 % pienemmät kuin perinteisen dieselin aiheuttamat päästöt. Teillämme liikkuu nyt yli 750 000 diesel-henkilöautoa ja liikenteenpäästöjen näkökulmasta näiden saaminen puhtaammiksi on monessa mielessä avainasemassa.

Järkevää olisikin painaa puhdas MyDiesel perinteistä ”mustaa dieseliä” halvemmaksi vaikka verotuksen keinoin. Näin jo olemassa olevasta dieselautosta tulisi jopa sähköautoa puhtaampi vaihtoehto, kun katsotaan myös nykyistä sähköntuotantoa.

Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallitus kuitenkin vannoo vain sähköautojen nimiin se kun on muodikasta myös EU-pöydissä.

Hallituksen järjetön esitys

Hallitus haluaa nyt mm. velvoittaa kiinteistönomistajat rakentamaan sähköautojen latauspisteitä. Esitys on järjetön ja kohtuuton niin vanhoille taloille kuin kaupoille ja kauppakeskuksille.

Hallituksen kunnianhimoinen tavoite on vähintään puolittaa liikenteen päästöt alkavalla vuosikymmenellä. Nyt panokset näyttävät menevän hukkaan ja todelliset ratkaisut jäävän tekemättä.

Timo Heinonen

kansanedustaja (kok.)

Loppi

Päivän lehti

29.1.2020