Mielipiteet Hämeenlinna

Apulaiskaupunginjohtaja vastaa: Mihin toriparkkia tarvitaan Hämeenlinnassa?

Mitä jos toriparkin rakentamisen sijasta puretaankin pysäköintinormi, jolloin jokainen kiinteistönomistaja saa vapaasti valita millä periaatteilla lähtee omaa tonttiaan uudistamaan? kysyy mielipidekirjoittaja.
Mitä jos toriparkin rakentamisen sijasta puretaankin pysäköintinormi, jolloin jokainen kiinteistönomistaja saa vapaasti valita millä periaatteilla lähtee omaa tonttiaan uudistamaan? kysyy mielipidekirjoittaja.

Pysäköintiin liittyvät asiat ovat herättäneet ja herättävät vilkasta keskustelua kaikissa kaupungeissa, niin myös Hämeenlinnassa. Hyvä niin.

Asiaan liittyy monta eri näkökulmaa, jotka vaativat paljon erilaisia selvityksiä päätöksenteon pohjaksi.

Perusteellinen valmistelu onkin ehdoton edellytys oikealle päätökselle. Laajasta aineistosta on joskus vaikea tiivistää keskeisintä kysymystä.

 

Hämeenlinnaan ei tarvita keskustan keskitettyä pysäköintilaitosta sen takia, etteikö keskustasta löytyisi pysäköintipaikkaa, vaikka tämä asia nousee usein kärkeen asiasta kirjoitettaessa tai keskusteluissa.

Hämeenlinnaan tarvitaan keskustan keskitetty pysäköintilaitos sen takia, että keskustaa voidaan kehittää ja lisärakentaa.

Yhtään uutta rakennushanketta ei voi keskustassa toteuttaa, jos niille ei voida osoittaa asemakaavamääräysten vaatimia uusia autopaikkoja. Yksinkertaistettuna voi sanoa, että lähes jokainen uusi asunto, jokainen uusi toimisto ja jokainen uusi liiketila edellyttää yhden uuden velvoiteautopaikan.

Muussa tapauksessa hankkeelle ei voi myöntää rakennuslupaa.

Lue myös: Tällainen toriparkki olisi: Kaksi kerrosta, yli 600 autopaikkaa ja noin 30 miljoonaa

 

Hyvä esimerkki tästä on ns. Ykköskortteli, jossa sijaitsee kaksi vanhaa tavarataloa, joista toinen on jo kylmillään. En usko, että kukaan hämeenlinnalainen haluaa tilanteen jatkuvan.

Uudet luonnokset lähtevät siitä, että vanhat rakennukset puretaan ja tilalle rakennetaan nykyaikaista uutta kaupunkikeskustaa liiketiloineen, toimistoineen ja asuntoineen. Luonnossuunnitelmien mukaan uusi rakennusoikeus tarkoittaa sitä, että merkittävä määrä (yli 200) autopaikkaa on toteutettava tontin ulkopuolella.

Keskustavisioon liittyvän selvityksen perusteella voidaan arvioida, että keskustaan suunnitellut uudet rakennushankkeet tarvitsevat toteutuakseen yli 400 uutta autopaikkaa. Vanhassa ruutukaavakeskustassa keskitetty pysäköintilaitos on ainoa mahdollisuus.

Lisää aiheesta: Kuntalaisaloite vaatii kansanäänestystä toriparkista – Pysäköinnistä tiedotetaan ensi viikolla

 

Selvityksen perusteella ainoa mahdollinen kaikkia kiinteistöjä ja keskustan liike-elämää palveleva paikka on toriparkki, kuten lähes kaikissa muissakin vertailukaupungeissa. Kiinteistöt maksavat velvoitepaikoistaan kaupunginvaltuuston vahvistaman hinnan, jolla rakentamiskustannuksia katetaan.

Toriparkki myös mahdollistaa nykyistä viihtyisämmän, turvallisemman ja vihreämmän kaupunkikeskustan.

Kyse ei siis ole pysäköintipaikan löytämisestä, vaan keskusta-alueen kehittämisestä ja alueen elinvoimasta.