Mielipiteet

Mika Walkamon mielipide: Missä on Hämeenlinnan matkailubudjetti?

Hämeen keskiaikainen linna on edelleen matkailukohde parhaasta päästä kaikilla mittareilla. Linnasta jaetaan kaiken aikaa runsaasti kuvia muun muassa sosiaaliseen mediaan. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen
Hämeen keskiaikainen linna on edelleen matkailukohde parhaasta päästä kaikilla mittareilla. Linnasta jaetaan kaiken aikaa runsaasti kuvia muun muassa sosiaaliseen mediaan. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen

Hämeenlinnan kaupungin tavoitteena on olla top5-matkailukaupunki Suomessa. Mitä kaupunki on tehnyt tämän päämäärän eteen?

Vierailin taannoin Helsingin matkamessuilla, ja siellä monilla suomalaisilla kaupungeilla ja kunnilla oli messuilla omat osastonsa.

Esimerkiksi Iisalmi, Kokkola, Tuusula ja jopa Lopen kunta olivat messuilla edustettuina.

Sen sijaan Hämeenlinnan kaupunkia ei messuilla näkynyt eikä kuulunut. Toki Visit Häme oli paikalla pienellä osastollaan, mutta Hämeenlinnan oma tarina ei erottunut riittävästi maakunnan yleisviestin keskeltä.

Netin matkamessut pyörivät joka päivä

Tässä ei ole kyse pelkästään siitä, onko Hämeenlinna edustettuna matkamessuilla vai ei. Helsingin matkamessut ovat auki vain neljä päivää vuodessa, mutta netin matkamessut pyörivät joka päivä.

Kysymys kuuluukin: millä kumman budjetilla Hämeenlinnaa aiotaan markkinoida, jos haluamme päästä top5-matkailukaupungin tavoitteeseen?

Meiltä puuttuu matkailuorganisaatio

Linnan Kehityksen sometiimi tekee loistavaa työtä, mutta ei heilläkään rahat riitä kaikkeen. Meiltä puuttuu matkailuorganisaatio.

Kaupungilla on kulttuuripäällikkö mutta ei matkailupäällikköä, jonka työ olisi saada meille matkailijoita jättämään verotuloja, puhumattakaan siitä matkamessunäkyvyydestä. Meidän täytyy myös näkyä enemmän isojen kaupunkien katukuvassa, ja siihen tarvitaan rahaa.

Tarjontaa on Aulangosta linnaan

Hämeenlinnasta löytyy valtavasti matkailutarjontaa.

Meillä on Aulangon luonto ja kylpylä, seikkailu- ja aktiviteettipuistoja, laaja valikoima hotelleja ja kartanoita, Vanajanlinna upeine puistoineen, kolme laadukasta täysmittaista golfkenttää, festivaaleja, lasten tapahtumia, Kantolan jättikonsertteja, Palanderin talo, Sibelius-teemaa, keskiaikaa, museoita, monipuolisia kahviloita ja ravintoloita, Verkatehdas, jääkiekkoa, salibandyä, lentopalloa, Ahveniston moottorirata, kirkkoja, linnavuoria ja tietenkin itse Hämeen linna.

Sijainti: täydellinen

Lisäksi sijaintimme on täydellinen, Tampereen ja Helsingin suurten talousalueiden välissä. Millä muulla suomalaisella kaupungilla on matkailuvaltteinaan vastaava tarjonta ja sijainti?

Rakkaan naapurikaupunkimme Lahden matkailuorganisaatiolla on käytössään iso vuosibudjetti: neljä euroa asukasta kohden. Tämän ansiosta Lahti voi toteuttaa ammattimaista ja säännöllistä markkinointia monessa paikassa.

Lahden tapahtumien ja kaupungin brändimainonta näkyykin vahvasti netissä, somessa ja myös Helsingin katukuvassa.

Miksi Hämeenlinna ei ota mallia Lahden ammattimaisesta matkailumarkkinoinnista?

Hämeenlinnassa on 67 700 asukasta, joten Lahden mallin mukaisesti saisimme kasaan 270 000 euron markkinointibudjetin. Tällainen raha riittäisi fiksusti kohdennettuna erinomaiseen yleisnäkyvyyteen eri kanavissa. Ovatko päättäjät jo luovuttaneet, koska tällaista satsausta ei uskalleta tehdä?

Markkinointiin kannattaa laittaa rahaa

Kaupunkimarkkinointiin kannattaa laittaa rahaa, koska sen panos-tuottosuhde on erinomainen verrattuna moniin muihin julkisen rahan kalliisiin hankkeisiin.

Kohtuullisella panostuksella on mahdollista saada aikaiseksi matkailueurojen kasvua, matkailualan työpaikkoja, hyötyä kaupungin imagolle, dynaamista kaupunkimainetta, uusia asukkaita, uusia yrityksiä, yritysinvestointeja – ja tietenkin verotuloja: Pitovoimaa ja vetovoimaa.

Hämeenlinnan matkailualan eri yritykset tekevät kyllä omaa markkinointiaan. Tämän lisäksi tarvitsemme ehdottomasti kaupungin omaa kattomarkkinointia, joka täydentäisi ja vahvistaisi kaikkien matkailuviestien läpimenoa.

Jos ei sijoita mitään, ei saa mitään. Top5-matkailukaupungiksi haluaa joka ikinen suomalainen kaupunki.

Mika Walkamo

yrittäjä

Vanajanlinna Group

Päivän lehti

26.2.2020