Mielipiteet

Paluu perinnejouluun olisi ilmastoteko

Joulusta on tullut kaupallinen kulutusjuhla.

Suomessa ilmastokeskustelussa poliitikot keskittyvät vain syyttämään vastustajapuolelle tärkeitä asioita ilmaston lämpenemisestä samalla vähätellen omien elämäntapojensa tuottamia päästöjä. Visusti varotaan myös vaalien lähestyessä olemaan ärsyttämättä äänestäjiä ja jatkuvan taloudellisen kasvun yhteyttä päästöjen lisääntymiseen ei myönnetä.

Kaupallisuuteen keskittynyt joulu on kulutusjuhla, jota pitäisi käsitellä kriittisemmin. Jo lokakuussa ensimmäiset ”ostakaa, ostakaa” -mainokset ilmestyvät mediaan ”ota lainaa nyt, maksa helmikuussa” -mainosten lomaan. Kaikenkirjavia rihkamavalaistuksia laitetaan roikkumaan niin sisä- kuin ulkotiloihinkin kuormittaen kalliiksi käynyttä sähkön siirtoverkkoa.

Lapset manipuloidaan vaatimaan kalliita leluja, kännyköitä, pelejä yms. jotka joulun jälkeen pudottavat arvonsa ja osoittautuvat usein myös virhehankinnoiksi. Myös valtavat määrät jätettä syntyy niin lahjapakkauksista ja -kääreistä kuin kinkkurasvoista ja syömättömistä lanttulaatikoistakin.

Ennen pärjättiin paljon vähemmällä hyysäämisellä joulun vietossa. Eivät olleet lapset sen onnettomampia, vaikka lahjaksi saatiin vain puuautoja ja räsynukkeja ja hiihtämään pääsi isosiskon tai veljen vanhoilla suksilla.

Tärkeintä oli perheen yhteinen aika puurovadin äärellä ja hyvä mieli.

Mitkä olisivat keinot siihen, että voisimme lopettaa turhan ympäristöä saastuttavan joulukoheltamisen?

Olisiko mainostamisvero kukaties ratkaisu? Mainonnalla ne turhat tarpeet ja paineet usein luodaan.

Matti Hirvonen

Asiasanat