Mielipiteet

Pyöräilyseuran puheenjohtaja vastaa autoilijalle: Suojatien ja pyörätien jatkeen saa ylittää pyöräillen

Pyöräilijöitä ylittämässä perjantaiaamuna Arvi Kariston katua Hämeenlinnassa. Kuva: Rauno Lahti
Pyöräilijöitä ylittämässä perjantaiaamuna Arvi Kariston katua Hämeenlinnassa. Kuva: Rauno Lahti

Hämeen Sanominen tekstareissa nimimerkki Hopeinen Opel ihmetteli (HäSa 21.8.) suojatien ja pyörätien jatkeen pyöräillen ylittäviä.

Hopeinen Opel kysyi, onko hän väärässä. Hyvä, että nimimerkki nosti aiheen esille. Pyöräilijät toimivat oikein.

Kun pyöräilijä saapuu risteykseen pyöräillen pyörätietä tai pyöräilykaistaa pitkin, hän saa pyöräillä suojatien tai pyörätien jatkeen yli väistämissäännöt huomioiden.

Halutessaan pyöräilijä saa myös taluttaa pyöräänsä. Tällöin hän on jalankulkija, jolle lain mukaan autoilijan on annettava esteetön kulku.

 


”Kun pyöräilijä saapuu risteykseen pyöräillen pyörätietä tai pyöräilykaistaa pitkin, hän saa pyöräillä suojatien tai pyörätien jatkeen yli väistämissäännöt huomioiden.”


 

Keskustassa oikea paikka monin paikoin kadulla

Hämeenlinnan keskustassa monin paikoin pyöräilijän oikea paikka on kadulla, koska jalkakäytävillä saavat pyöräillä vain alle 12-vuotiaat lapset. Tällöin pyöräilijän paikka on tien oikeassa laidassa.

Silloin on syytä huomioida riittävä turvaetäisyys pysäköityihin autoihin. Oven äkillinen aukaisu voi aiheuttaa vaaratilanteen. Kadulla pyöräilyn moni kokee vaaralliseksi, mukulakivet epämukaviksi ja harmillisen paljon myös aikuiset pyöräilevät jalkakäytävillä. Jatkossa tästä voi saada 40 euron liikennevirhemaksun.

Parasta olisi jos keskustaan saataisiin hyvät ja sujuvat pyöräilykaistat.

Turvalliset reitit olisivat kaikkien etu

Olisi kaikkien etu, jos pyöräilijöille ja kävelijöille olisi omat sujuvat, turvalliset ja esteettömät reitit.

Sähköpyörien myötä nopeudet ovat kasvaneet. Pyöräilyn ja kävelyn suosion lisääntyessä reiteillä on myös yhä enemmän kulkijoita. Nyt koulujen alettua liikenteessä on myös paljon lapsia ja nuoria. Taataan heille turvallinen koulutie.

Muut kulkijat on huomioitava liikenteessä

Kaikkien kulkijoiden on ennakoitava liikenteessä ja huomioitava muita kulkijoita. Pyöräillä saa myös kävelykadulla, torilla ja puistoissa muut kulkijat huomioiden. Uuden 1.6.2020 voimaan tulleen liikennelain mukaiset kyltit on saatu jo Reskalle.

 


”Pyöräillä saa myös kävelykadulla, torilla ja puistoissa muut kulkijat huomioiden.”


 

Uuden lain mukaiset ohjeet pyöräilijöille löytyvät verkosta Pyöräliiton sivuilta. Pyöräliiton ja Traficomin esite on noudettavissa myös Hämeenlinnan kaupungin palvelupisteestä.

Pyöräilyn lisääntyminen on hyvä kehityssuunta

Uusien pyörien myynti on koronan myötä lisääntynyt huomattavasti. Yhä useampi pyöräilee kouluun, työpaikalle, arjen matkoilla ja kuntoillakseen. Tämä on erittäin hyvä kehityssuunta terveyden, hyvinvoinnin ja ilmaston kannalta.

Kanta-Hämeessä on käynnissä uuden liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelu ja siihen linkittyvä Hämeen pyöräilyohjelman valmistelutyö.

Lisäksi on käynnissä Työpaikkojen liikkumisen ohjaus Hämeenlinnassa -hanke, jonka tavoitteena on kannustaa yhä useampaa työmatkapyöräilyyn.

Valtakunnallisena tavoitteena on kävelyn ja pyöräilyn merkittävä lisäys. Valtio tukee myös infrastruktuurin kehittämisistä erillisellä rahoituksella.

Toivottavasti tätä rahoitusta haetaan ja saadaan keskustan pyöräilyn ja kävelyn olosuhteiden kehittämiseen.

Pyöräilyviikko alkanut

Pyöräilyviikkoa vietetään tänä vuonna poikkeuksellisesti syksyllä 5.–13.9.2020.

Pyöräilijöille järjestetään Hämeenlinnan keskustassa katuajokoulutusta, jossa käydään läpi uuden liikennelain sisältöä pyöräilyn kannalta. Tervetuloa mukaan!

 

Päivän lehti

25.9.2020

Fingerpori

comic