Mielipiteet

Mielipide: Sähköä sähköautoon saadaan kuten ennenkin

Sähköauto ei ole varsinaisesti mikään uusi asia. Sähköautot kilpailivat Hämeenlinnassa kesällä 1992. Elcat-sähköautot tarvitsivat kisan aikana lisävirtaa tolpasta. Kisan voittanut Postin joukkue sai ajettua kuudessa tunnissa 122 kilometriä. Kuva: AF=Anja Filppula
Sähköauto ei ole varsinaisesti mikään uusi asia. Sähköautot kilpailivat Hämeenlinnassa kesällä 1992. Elcat-sähköautot tarvitsivat kisan aikana lisävirtaa tolpasta. Kisan voittanut Postin joukkue sai ajettua kuudessa tunnissa 122 kilometriä. Kuva: AF=Anja Filppula

Kun maaseudulla aikoinaan otettiin käyttöön sähkömoottoreita viljan puintia ja muita tarpeita varten, ei tarvittu poliitikkojen päätöksiä varmistamaan, että sähköä riittää.

Sähkölämmityskin aiheutti aikoinaan suuren sähkön tarpeen lisäyksen. Sekin hoitui ilman suurta byrokratiaa, koska sähkön toimittajat hoitivat tehtävänsä.

Nyt, kun uskotaan sähköautojen tulevaisuuteen, kerrotaan tässä lehdessä (HäSa 14.9.), että ”hallitusohjelman useissa kohdissa luvataan lainsäädäntöä, jolla kiinteistöt pakotetaan latauspistokkeiden rakentamiseen”.

Lähes kahden sivun kirjoituksesta saa käsityksen, että sähköautojen latauksessa olisi ongelmia, koska siinä todetaan mm. että, ”pistorasiat ja kiinteistöjen sähköjärjestelmät eivät kestä pitkää täystehoista sähkön kulutusta”.

Kyllä sähköä saadaan tavallisen autoilijan tarpeisiin niin kuin ennenkin ilman ihmeellistä byrokratiaakin.

 

Sähköautoilusta kiinnostuneiden ei kannata odottaa hallituksen päätöksiä, eikä ole syytä perustaa päätöksiään ajatuksiin, joita ulkopuoliset esittävät.

Kannattaa miettiä mikä on oma liikkumisen tarve. Varmasti on myös tarpeita, joihin nykyiset sähköautot eivät riitä – silloin on muita vaihtoehtoja. Kustannukset ja saasteiden määrä ratkaiskoot.

 

Henkilöautoilla ajetaan keskimäärin 50–60 kilometriä vuorokaudessa. Siihen tarvittavan sähkön ja enemmänkin voi hyvin ladata tavallisesta pistorasiasta.

Jostakin syystä autoiluun liittyvät tarpeet ajatellaan monesti maksimaalisten lukujen perusteella. Miksi huippunopeus pitää olla paljon yli sen mitä laki sallii?

Ja pitääkö ajomatka yhdellä tankkauksella olla paljon pitempi kuin todellinen tarve? Sähkön hintakin pysyy tähän tarkoitukseen kilpailukykyisenä, vaikka se nykyisin määräytyy enemmän markkinoiden kuin tuotantokustannusten perusteella.