Mielipiteet

Mielipide: Sähköautot voivat olla riskit laivaliikenteessä

Kuvassa sähköauto kiinni latauspistokkeessa. Kuva: Pekka Rautiainen
Kuvassa sähköauto kiinni latauspistokkeessa. Kuva: Pekka Rautiainen / HäSa, arkisto

Autoteollisuus on ilmoittanut joko osittain taikka täysin luopuvansa polttomoottorien valmistamisesta sekä asentamisesta uusiin henkilöautoihin vuosikymmenen loppuun mennessä siirtyessään kokonaisuudessaan sähköautojen tuotantoon autotehtaissaan.

Sähköautot tarvitsevat suuren määrän pieniä yhteenkytkettyjä akkuja, jotka tunnetusti ovat sekä räjähdys- että paloherkkiä mm. ylilatautumisen myötä. Niiden sammuttaminen on hyvin vaikeata, koska koko auto olisi mieluiten upotettava kokonaisuudessaan vesialtaaseen.

Sähkömoottoreita kuorma-autoihinkin

Autolauttojen autokansilla on jo tapahtunut joitakin sähköautojen tuleen syttymisiä.

Autot ovat olleet matkan aikana suljetulla autokannella kytkettyinä virtalähteeseen, seurauksena akkujen ylilatautuminen, jotka ylikuumentuessaan ovat syttyneet tuleen. Se on pahin mahdollinen merenkulullinen turvallisuuden riskiskenaario aavalla merellä.

Sähkömoottorein ollaan jo varustamassa kuorma-autojakin, jotka käyttävät autolauttoja siirtyessään niin Suomen ja Viron kuin Suomen ja Ruotsin väliäkin rahtiliikennöinnissään. Niiden palon sammuttaminen laivan autokannella lienee täysin mahdotonta vieriviereen ajettujen rekka-autojen takia?

Erilliset kuljetuslautat?

Maahamme syntyy kuin sieniä sateella akkutehtaita, joiden tarvitsemia mineeraaleja kartoitetaan geologisen tutkimuksen myötä maamme kallioperistä kiihtyvään kysyntään akkujen raaka-aineiden kotimaisen tuotannon turvaamiseksi.

Sähköautojen tuotannon ympäristövaikutus lieneekin oleellisesti suurempi kuin polttomoottoriautojen ympäristöjalanjälki, kun otetaan myös huomioon sähköautojen renkaiden uusi koostumus johtuen suuremmasta autojen omapainosta painavien akkujen seurauksena.

Tuovatko sähköautot tulevaisuudessa merkittävän riskin turvalliseksi koetulle autolauttaliikenteellemme naapurimaidemme välillä? Tähän pyydänkin vastauksia asiaan perehtyneiltä akku- ja autoteollisuuden insinööritahoilta.

Vai tulisiko sähköautot kuljettaa erinäisillä niiden kuljetuksiin tarkoitetuilla ja rakennetuilla kuljetuslautoilla ilman matkustajia?

Menot